Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1cZoyMAT7DdK
Zdjęcie przedstawia wnętrze dużej, starej biblioteki. Stoją w niej wysokie regały wypełnione książkami. Sklepienie sali pokryte jest barokowymi fresakami.

,,Prawdy niewesołe”. Wizja świata w bajkach Ignacego Krasickiego

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Dziś bajka może się wydawać gatunkiem nieco zapomnianym, ale w epoce oświecenia była lubiana i pełniła wiele ważnych funkcji:

Zdzisław Libera Literatura piękna

[...] miała charakter dydaktyczny, zawierała pouczający morał, otwierała pole do refleksji intelektualnej, która zmuszała do zastanowienia się nad sprawami moralności indywidualnej i publicznej, do przemyślenia złożonych zagadnień życia zbiorowego.

1 Źródło: Zdzisław Libera, Literatura piękna, [w:] tegoż, Oświecenie, Warszawa 1974, s. 103–104.

W XVIII wieku zainteresowanie bajkopisarstwem przejawiało się w twórczości artystycznej, dydaktycznej, publicystycznej, a także w pracach o charakterze teoretycznoliterackim. Żaden inny gatunek piśmiennictwa nie był przedmiotem tylu dociekliwych rozpraw i nie wywoływał tak żywych polemik.

Twoje cele
  • Przypomnisz sobie typy bajek popularnych w oświeceniu oraz wskażesz ich cechy charakterystyczne.

  • Dowiesz się, jaką rolę odgrywała bajka w kulturze polskiego oświecenia.

  • Scharakteryzujesz obraz świata w bajkach autorstwa Ignacego Krasickiego.

  • Przeanalizujesz wybrane bajki Ignacego Krasickiego, zwracając szczególną uwagę na to, w jaki sposób środki artystycznego wyrazu wpływają na odbiór prezentowanego w nich obrazu świata.