Dziś bajka może się wydawać gatunkiem nieco zapomnianym, ale w epoce oświecenia była lubiana i pełniła wiele ważnych funkcji:
Literatura piękna[...] miała charakter dydaktyczny, zawierała pouczający morał, otwierała pole do refleksji intelektualnej, która zmuszała do zastanowienia się nad sprawami moralności indywidualnej i publicznej, do przemyślenia złożonych zagadnień życia zbiorowego.
W XVIII wieku zainteresowanie bajkopisarstwem przejawiało się w twórczości artystycznej, dydaktycznej, publicystycznej, a także w pracach o charakterze teoretycznoliterackim. Żaden inny gatunek piśmiennictwa nie był przedmiotem tylu dociekliwych rozpraw i nie wywoływał tak żywych polemik.
Przypomnisz sobie typy bajek popularnych w oświeceniu oraz wskażesz ich cechy charakterystyczne.
Dowiesz się, jaką rolę odgrywała bajka w kulturze polskiego oświecenia.
Scharakteryzujesz obraz świata w bajkach autorstwa Ignacego Krasickiego.
Przeanalizujesz wybrane bajki Ignacego Krasickiego, zwracając szczególną uwagę na to, w jaki sposób środki artystycznego wyrazu wpływają na odbiór prezentowanego w nich obrazu świata.