Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RtdZZr89TSKVl
Zdjęcie przedstawia okno ze szkła trawionego, zdobiące budynek muzeum w Bankfield (Anglia). Na szkle umieszczono ornamenty roślinne, tworzące półkole.

Badanie aktywności pierwiastków należących do 17. grupy układu okresowego

Okno ze szkła trawionego, zdobiące budynek muzeum w Bankfield (Anglia).
Trawienie szkła polega na roztwarzaniu krzemionki w wyniku jej reakcji z fluorowodorem.
Źródło: Linda Spashett, dostępny w internecie: en.wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Mając możliwość przyjrzenia się fluorowcom, takim jak gazowy fluor i chlor, ciekły brom, stały krystaliczny jod, można pomyśleć, że substancje te bardzo się różnią od siebie – nie tylko wyglądem, ale również pod innymi względami. Wiesz już, że wszystkie fluorowce reagują z metalami, tworząc sole. Czy każdy z nich jest równie aktywny? Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, zapoznaj się z tą lekcją.

Twoje cele
  • Wymienisz nazwy pierwiastków chemicznych należących do grupy fluorowców oraz zapiszesz konfiguracje elektronowe powłok walencyjnych atomów poszczególnych fluorowców w stanie podstawowym.

  • Scharakteryzujesz właściwości chemiczne fluorowców.

  • Opiszesz, jak zmienia się aktywność chemiczna i właściwości utleniające fluorowców wraz ze zwiększaniem się ich liczby atomowej.

  • Wymienisz przykłady związków chemicznych metali i niemetali z fluorowcami, ze szczególnym uwzględnieniem związków chloru.

  • Zapiszesz równania reakcji chemicznych zachodzących z udziałem fluorowców.