Ilustracja przedstawia mężczyznę przemawiającego do zebranych ludzi, ma on kartkę z zapisanym tekstem. Znajdują się oni na zewnątrz, za nimi widoczne jest drzewo. Wszyscy z zaciekawieniem słuchają.
Nauka i edukacja w oświeceniu
Dziedziniec Muz w Weimarze, hołd dla Oświecenia i klasycyzmu weimarskiego, przedstawiający niemieckich poetów Schillera, Wielanda, Herdera i Goethego.
Źródło: Theobald von Oer, domena publiczna.
W XVIII w. astronomia przestała wywoływać polemiki światopoglądowe, teoria heliocentryczna nie była już kwestionowana, a w 1757 r. dzieło Mikołaja Kopernika wykreślono z indeksu ksiąg zakazanych. Między „filozofami” a chrześcijańskimi teologami rozgorzał natomiast spór o historyczność biblijnego potopu. Jednocześnie stale dokonywał się postęp w badaniach przyrodniczych, a uczeni porządkowali też wcześniejsze obserwacje.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
Wyjaśnisz, jaki był stosunek nauki do wiary w XVIII wieku.
Opiszesz wzrost znaczenia chemii jako nauki w oświeceniu.
Scharakteryzujesz poglądy oświeceniowych myślicieli na gospodarkę i źródła bogactwa społeczeństw.