Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1H5bo4z4iAa6
Fotografia przedstawia cztery kartki papieru. Ułożone są w wachlarz. Są zapisane drobnym, pochyłym pismem.

Wiersz Tadeusza Różewicza Spóźniona odpowiedź w kontekście metapoetyckich rozważań o roli poety i poezji

Źródło: domena publiczna.

Jak pokazuje historia literatury, poeta zazwyczaj poza tworzeniem wierszy wciąż snuje rozważania na temat własnej koncepcji twórczości. Może ją wyrażać w utworach niepoetyckich, esejach, udzielanych wywiadach, tekstach krytycznoliterackich będących swoistym suplementem, przewodnikiem po interpretacji. Może ją także wyrazić w samym wierszu. Pisarzem, który często podejmował się prób poetyckiego objęcia własnych poglądów na twórczość był Tadeusz Różewicz a najważniejszym pytaniem, na które próbował udzielić odpowiedzi jest: czy pisać wiersze?

Twoje cele
  • Poznasz poglądy i koncepcję Tadeusza Różewicza na temat tworzenia poezji.

  • Dostrzeżesz środki wyrazu, za pomocą których Tadeusz Różewicz zestawił dwa rodzaje poezji w wierszu Spóźniona odpowiedź.

  • Zinterpretujesz wiersz Spóźniona odpowiedź Tadeusza Różewicza.