Monteskiuszowska idea podziału władz opierała się na oddzieleniu jej poszczególnych segmentów. Żaden z nich nie mógł wkraczać w kompetencje pozostałych; tworzenie prawa było zarezerwowane dla władzy prawodawczej, władza wykonawcza powinna się zajmować bezpośrednim, bieżącym zarządzaniem sprawami państwa, a władza sądownicza – sprawowaniem wymiaru sprawiedliwości. Zasadę tę starały się zrealizować trzy konstytucje: konstytucja francuska z 1791 r., dyrektorialna konstytucja francuska z 1795 r. (III roku rewolucji) oraz Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki. Ostatnia z nich, obowiązująca do dzisiaj, wyznacza kanony systemu prezydenckiego. Jest wynikiem odbywającej się w Filadelfii w maju 1787 r. konwencji konstytucyjnej. Wydarzenie to poprzedziła trwająca w latach 1775–1783 wojna o niepodległość.
We współczesnych państwach demokratycznych obowiązuje kilka modeli ustrojowych. Zwane są one również systemami politycznymi. Wyróżniamy:
system parlamentarny;
system prezydencki;
system mieszany.
W interesującym nas systemie prezydenckim mamy do czynienia z silną pozycją prezydenta, który ma wpływ na funkcjonowanie państwa. System taki występuje w Stanach Zjednoczonych, gdzie prezydent ma bardzo szeroki zakres uprawnień.
Scharakteryzujesz system polityczny ze szczególną rolą prezydenta.
Odróżnisz klasyczny system prezydencki (na przykładzie USA) od systemu semiprezydenckiego (na przykładzie Republiki Francuskiej).
Ocenisz oba systemy – prezydencki w USA i semiprezydencki we Francji.
Przeanalizujesz, które elementy systemu semiprezydenckiego obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.