RO6VKjCg7Wdhv
Obraz przedstawia szkołę ateńską. W przestronnym, starożytnym budynku, pełnym rzeźb i płaskorzeźb znajduje się liczna grupa mężczyzn. Mężczyźni chodzą, siedzą, rozmawiają ze sobą, gestykulują.

Nauczanie na przestrzeni wieków

Źródło: domena publiczna.

Nauka towarzyszyła człowiekowi od zawsze, bez niej ewolucja byłaby niemożliwa. Nabywał on nowych umiejętności i przystosowywał się do otaczających go warunków, a jednocześnie poznawał świat. Kolebką nauki i szkolnictwa w Europie jest starożytna Grecja, w której już w V wieku p.n.e. powstały pierwsze miejsca nauki prowadzone przez wybitnych filozofów: Sokratesa, Arystotelesa i Platona. Następnie pałeczkę w dziedzinie edukacji przejął Rzym i jego wielcy uczeni. W średniowieczu funkcjonowały szkoły katedralne i przykościelne, zaczęły powstawać pierwsze uniwersytety. W 1773 r. powołano pierwsze ministerstwo edukacji – Komisję Edukacji Narodowej w Rzeczypospolitej. Obecnie polityka edukacyjna jest jednym z ważniejszych aspektów funkcjonowania państwa w myśl zasady wyrażonej przez Jana Zamoyskiego w akcie erekcyjnym Akademii Zamoyskiej z 1600 roku.

Jan Zamoyski Uwagi nad życiem Jana Zamojskiego kanclerza i hetmana W. K. do dzisiejszego stanu Rzeczypospolitej Polskiej przystosowane

Zawsze takie rzeczypospolite będą, jakie ich młodzieży chowanie, (…) nadto przekonany jestem, że tylko edukacja publiczna zgodnych i dobrych robi obywatelów.

cyt1 Źródło: Jan Zamoyski, [w:] Stanisław Staszic, Uwagi nad życiem Jana Zamojskiego kanclerza i hetmana W. K. do dzisiejszego stanu Rzeczypospolitej Polskiej przystosowane, Kraków 1926, s. 7.
Twoje cele
  • Scharakteryzujesz system szkolnictwa powstały w starożytnej Grecji i Rzymie.

  • Przeanalizujesz, jak funkcjonowało szkolnictwo w średniowieczu.

  • Omówisz funkcjonowanie szkolnictwa w późniejszych epokach.

  • Przedstawisz rozwój szkolnictwa w Polsce od czasów najdawniejszych do dziś.