RuhWjqK3D2BD6
Zdjęcie przedstawia zielonego robota – zabawkę. Ma prostopadłościenny tułów z pokrętłami, kołami zębatymi i napisem ROBOT. Jego głowa jest w kształcie walca, z przodu widać okrągłe oczy, trójkątny nos i prostokątne, ustawione w rzędzie jeden koło drugiego zęby, a także czerwone wypustki imitujące uszy. Ręce robota posiadają czerwone dłonie, a prostopadłościenne nogi przymocowane są do płaskiej podstawki. Materiałowe podłoże ma kolor żółty, w tle widać rozmyte zabawki - kaczkę i chomika.

Rola robotyki w edukacji

Źródło: Phillip Glickman, domena publiczna.

Edukacja oferuje wiele narzędzi niezbędnych do rozwoju człowieka i umożliwia ludziom znalezienie kierunku przyszłych zainteresowań. Pełni również  funkcję diagnostyczną, pozwalając odpowiedzieć na pytania: Co potrafię? Co stanowi moje mocne strony? Posiada też rolę prognostyczną, czyli umożliwia wybór kompetencji, które będą mogły zostać wykorzystane w przyszłości.

Robotyka pomaga rozwijać posiadane predyspozycje, np. uważność, myślenie analityczne, kreatywność i zdolności matematyczne. Jest dziedziną dedykowaną każdemu, kto interesuje się otaczającym go światem, chce usprawnić i udoskonalić niektóre z codziennych czynności (np. poprzez zautomatyzowanie obowiązków domowych) albo marzy o pracy, która pomaga ludziom żyć bezpieczniej, bardziej komfortowo (np. tworząc urządzenia lub programy dedykowane osobom niepełnosprawnym lub starszym).

Potencjał edukacyjny sektora robotycznego omówiony jest także w e‑materiałach:

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, jakie znaczenie dla edukacji ma wprowadzenie elementów robotyki do programów nauczania.

  • Dowiesz się, jakie umiejętności i kompetencje rozwija robotyka.

  • Porównasz definicje terminów: robot, manipulator, cybernetyka, robot humanoidalny.