Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Cz6eksi1RzK
Zdjęcie przedstawia osiedle Za Żelazną Bramą w Warszawie w latach siedemdziesiątych XX wieku. Widoczne są cztery duże, wielopiętrowe bloki. Na ulicy przed blokami stoi siedem autobusów.

Marginesy rzeczywistości, peryferie języka. Świat poetycki Mirona Białoszewskiego

Warszawskie osiedle Za Żelazną Bramą, ok. 1971 r.
Źródło: domena publiczna.
Helena Zaworska Ostatni wieczór z Mironem

Ciekawość życia była jego namiętnością. […] Miron nie był z tych oglądaczy świata, którzy oglądają jak najwięcej, widząc mało, coraz mniej. Przez wiele lat oglądał mało, ale za to ile widział, jak widział! Jego uwaga dla rzeczywistości była darem, talentem, łaską, jakiej niewielu ludzi dostępuje. Kiedy […] po okresie wojennego miotania się w stałym zagrożeniu, uciekaniu, ocalaniu, przycupnął jako pustelnik wielkomiejski w swojej „grocie numerowanej”, jego doskonałość widzenia każdego drobiazgu osiągnęła szczyty fantazji, a zarazem precyzyjności.

1 Źródło: Helena Zaworska, Ostatni wieczór z Mironem, [w:] Miron. Wspomnienia o poecie, oprac. H. Kirchnerowa, Warszawa 1996, s. 350.

Mistrz słowa zafascynowany językiem nieporadnym; odkrywca świata w małym mieszkaniu w bloku. Miron Białoszewski rzucił wyzwanie obiegowemu przekonaniu o tym, że temat poezji powinien być poważny, a język poetycki – wykwintny.  

Twoje cele
  • Rozróżnisz środki artystyczne funkcjonujące na różnych poziomach systemu języka.

  • Wskażesz i nazwiesz środki artystyczne typowe dla stylu poetyckiego Mirona Białoszewskiego.

  • Sprawdzisz, w jakim celu Miron Białoszewski wykorzystywał gry językowe.