Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1LKXtvCe3kDd
Zdjęcie przedstawiające dojrzałe, zerwane truskawki.

Dlaczego wraz ze zmianą stopnia utlenienia metalu w bloku d zmienia się charakter kwasowo-zasadowy jego tlenków

Z czasem owoce zaczynają dojrzewać, zmieniając swoje właściwości, takie jak: smak, kolor oraz zapach.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Pierwiastki bloku d wykazują charakterystyczne właściwości, m.in. ich związki (sole i kompleksy) są barwne, dobrze przewodzą prąd oraz ciepło, a także mają wysokie temperatury wrzenia i topnienia. Ze względu na obecność elektronów walencyjnych rozmieszczonych na podpowłokach d i s, pierwiastki bloku d mogą tworzyć związki na kilku różnych stopniach utlenienia. Wraz ze zmianą stopnia utlenienia pierwiastków d‑elektronowych zmienia się również charakter chemiczny ich związków. W tej lekcji dowiesz się, jak zmienia się charakter kwasowo‑zasadowy tlenków metali d-elektronowych wraz ze zmianą stopnia utlenienia metalu.

Twoje cele
  • Przedstawisz zależność pomiędzy stopniem utlenienia pierwiastka w tlenku a jego charakterem kwasowo‑zasadowym.

  • Przeanalizujesz wpływ konfiguracji elektronowej metalu bloku d na danym stopniu utlenienia na charakter chemiczny jego tlenku.

  • Zapiszesz równania reakcji potwierdzających charakter kwasowy, zasadowy lub amfoteryczny tlenków. 

  • Dowiesz się, dlaczego zmiana stopnia utlenienia atomu metalu bloku d powoduje zmianę charakteru chemicznego tworzonego przez niego tlenku.