Codziennie oceniamy ludzkie czyny, uznając je za dobre albo złe. Lecz co tak naprawdę poddajemy ocenie? O ile chemik może wyizolować w laboratorium badaną przez siebie substancję, my nigdy nie mamy do czynienia z czynem w czystej postaci.
Intencje, skutki, kontekst sytuacyjny, obowiązujące normy moralne i prawne – to wszystko elementy, które są powiązane z samym czynem. W życiu zazwyczaj nie bierzemy pod uwagę wszystkich elementów ludzkiego zachowania, ale uznajemy – nawet jeśli się nad tym nie zastanawiamy – że pewne z nich są ważniejsze niż inne.
Podobnie jest w filozofii – istnieją różne stanowiska etyczne, a każde z nich inaczej rozumie istotę oceny moralnej. W tej lekcji poznasz stanowisko, które skupia się na skutkach czynów oraz drugie, które za punkt wyjścia bierze pojęcie obowiązku. Zaczniemy jednak od starożytnego źródła tych dwu stanowisk etycznych – epikureizmu i stoicyzmu.
Porównasz ze sobą deontologiczne i konsekwencjalistyczne kryterium oceny moralnej.
Scharakteryzujesz kryterium skutków czynu oraz zgodności z nakazami i zakazami moralnymi.
Wskażesz starożytne źródła etyczne stanowisk: deontologicznego oraz konsekwencjalistycznego.
Zastosujesz deontologiczne i konsekwencjalistyczne kryterium do własnych rozważań etycznych.