Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R11nE9l9wr7Jx
Ilustracja przedstawia smartfon trzymany w dłoniach, z ekranu którego wylatują kolorowe ikonki aplikacji.

Typy błędów językowych

Źródło: domena publiczna.

W 2013 roku właściciele popularnej wyszukiwarki internetowej oraz producenci batonów czekoladowych zamówili wspólną kampanię reklamową. Gdy osoba korzystająca z wyszukiwarki wpisywała do niej słowo z błędem, wśród wyników wyszukiwania pojawiała się reklama batona z hasłem Yu cant spel properlie wen hungrie – niepoprawną ortograficznie wersją zdania You can’t spell properly when hungry, czyli Głodny/a nie potrafisz pisać poprawnie. Wielki sukces kampanii pokazuje z jednej strony, że błędy językowe to codzienność internetu, z drugiej jednak budzi niepokój. Jeśli twórcy reklamy nawet błędy potrafią sprzedać jako towar, a w odbiorcach budzą one śmiech (nawet jeśli ironiczny), to czy w epoce mediów cyfrowych zasady poprawności językowej nadal obowiązują?

Twoje cele
  • Zidentyfikujesz cechy charakterystyczne języka w komunikacji internetowej.

  • Wskażesz i skorygujesz częste błędy językowe w komunikacji internetowej.

  • Przeanalizujesz przyczyny i skutki występowania błędów językowych.

  • Przedyskutujesz zasadność celowego wprowadzania błędów do języka.