Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Hv5sWS4BwNW
Zdjęcie przedstawia dorosłego mężczyznę, który spaceruje z dzieckiem po polnej drodze.

Pamiętanie i wybaczanie jako powinności człowieka. Saksofon w reż. Izabelli Cywińskiej

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Pamięć jako nośnik prawdy i budulec tożsamości pojawia się w wielu tekstach kultury, zarówno jako temat osobny, ale i temat wynikający z historii o prawie do wybaczenia, rozliczenia z przeszłością. Związane jest to z sytuacją, w której kaci i ofiary zmuszone były żyć obok siebie po zakończeniu II wojny światowej. Zresztą problem ten powraca do dziś w rozważaniach społeczno‑historycznych. Jest także obecny w sztuce Izabelli Cywińskiej pt. Saksofon. Zbudowana ona została w formie duodramu, w którym dwóch mężczyzn wspomina pewne traumatyczne doświadczenie z różnych perspektyw: ofiary i kata, a właściwie syna kata, dziedziczącego po ojcu odpowiedzialność za wojenne zbrodnie. Spotykają się w pokoju, a wspólna rozmowa zdaje się mieć dla nich charakter oczyszczający. Pozwala im na pogodzenie się z tragiczną przeszłością, ale i uratowanie od zapomnienia wydarzeń, w które zostali bezwzględnie wplątani.

Twoje cele
  • Dowiesz się, czym jest przebaczenie w ujęciu filozoficznym.

  • Zanalizujesz rolę i funkcję przebaczenia w sztuce Izabeli Cywińskiej.

  • Zanalizujesz tekst o boskim miłosierdziu Jana Pawła II i odniesiesz go do przebiegu akcji w sztuce.

  • Wskażesz cechy płynnej nowoczesności i porównasz ją z historią ojca Mężczyzny w kapeluszu.

  • Zrozumiesz, jaką rolę w procesie wybaczania odgrywa pamięć i miłosierdzie.