RGcSLe6SQ4TzS
Obraz przedstawia dużą grupę ludzi znajdującą się na na otwartej przestrzeni. Po lewej stronie znajdują się ksiądz, kościelny z krzyżem w dłoni, ministranci i zakonnicy. W centralnej i prawej części grupa żałobników. To kobiety w długich sukniach i czepkach na głowach oraz mężczyźni w garniturach. W centralnej części obrazu znajduje się klęczący na prawym kolanie mężczyzna w koszuli, spodniach i kamizelce. Patrzy się na księdza. Przy zgromadzonych ludziach stoi średniej wielkości pies.

Ojciec Goriot – cechy powieści realistycznej

Gustave Courbet, Pogrzeb w Ornans, 1849-50, Musée d'Orsay, Paryż
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W czasach, kiedy ulicami Paryża mogli obok Balzaka przechadzać najwięksi polscy romantycy i kiedy drukowano w Paryżu najwybitniejsze polskie dzieła epoki romantyzmu (Kordian Juliusza Słowackiego, 1834, Pan Tadeusz Adama Mickiewicza, 1834, Nie‑boska komedia Zygmunta Krasińskiego, 1835), Honoriusz Balzak wydał powieść obyczajową Ojciec Goriot i tym samym obok Stendhala (autora utworu Czerwone i czarne, 1830) stał się prekursorem nowej epoki wielkich XIX‑wiecznych powieści realistycznych. Czas, kiedy romantyzm ścierał się z realizmem, okazał się przełomowy dla francuskiej literatury i sztuki. Kiedy w 1855 roku malarz Gustave Courbet umieścił swoje obrazy w pawilonie nazwanym Le realisme, jako komentarz do niej napisał, że miano realisty zostało mu narzucone tak, „jak ludziom z 1830 narzucono miano romantyków”. Krytycy uznali go jednak za prekursora nowego kierunku w malarstwie, a pisarze tacy jak Balzak, choć uważani za romantyków, stworzyli nowy styl w literaturze – realizm.

Twoje cele
  • Na podstawie Ojca Goriot wskażesz cechy gatunkowe powieści realistycznej.

  • Przedstawisz na przykładach zasadę mimesis.

  • Przeanalizujesz kreację bohaterów i wskażesz, jakimi motywacjami się kierują.

  • Zapoznasz się z tekstami krytycznoliterackimi wprowadzającymi w zagadnienia genologiczne.