RKow3SCxr0rlt
Zdjęcie okładkowe (poglądowe) przedstawia zdjęcie układu opiłków żelaznych do złudzenia podobnego do trawiastych zarośli widzianych z góry. Pod warstwą opiłków znajdują się magnesy stałe, utrzymujące układ w stanie namagnesowania. Na tle zdjęcia umieszczono tytuł "Analizujemy tor cząstki naładowanej w jednorodnym polu magnetycznym".

Analizujemy tor cząstki naładowanej w jednorodnym polu magnetycznym

Źródło: dostępny w internecie: https://pxhere.com/en/photo/1351845 [dostęp 15.05.2022].

Czy to nie ciekawe?

R16lsz9NOwUZa
Rys. a. Zdjęcie z komory pęcherzykowej – widoczne tory naładowanych cząstek.
Źródło: 1960-2022 CERN, dostępny w internecie: https://cds.cern.ch/record/39474 [dostęp 15.05.2022].

Spójrz na Rys. a., na którym pokazano zdjęcie torów cząstek poruszających się w polu magnetycznym. Widzimy tu linie różnych kształtów – proste albo łuki o bardzo małej krzywiźnie, okręgi a raczej spirale, a nawet przypominające sprężynki linie śrubowe o zmieniającym się promieniu. Widzimy też, że tory nie leżą w jednej płaszczyźnie – obraz jest przestrzenny.

Czy potrafimy wyjaśnić te tory? Zasadniczo tak i wcale nie jest to trudne. Zrobimy to w tym e‑materiale.

Twoje cele

W tym e‑materiale:

  • zastosujesz wiedzę o sile magnetycznej (Lorentza), która działa na naładowaną, poruszającą się cząstkę,

  • dowiesz się, jak poruszają się naładowane cząstki w jednorodnym polu magnetycznym w zależności od kąta, jaki tworzy wektor prędkości cząstki z liniami pola,

  • zastosujesz zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów, związanych z ruchem cząstek.