Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RKow3SCxr0rlt
Zdjęcie okładkowe (poglądowe) przedstawia zdjęcie układu opiłków żelaznych do złudzenia podobnego do trawiastych zarośli widzianych z góry. Pod warstwą opiłków znajdują się magnesy stałe, utrzymujące układ w stanie namagnesowania. Na tle zdjęcia umieszczono tytuł "Analizujemy tor cząstki naładowanej w jednorodnym polu magnetycznym".

Analizujemy tor cząstki naładowanej w jednorodnym polu magnetycznym

Źródło: dostępny w internecie: https://pxhere.com/en/photo/1351845 [dostęp 15.05.2022].

Czy to nie ciekawe?

R16lsz9NOwUZa
Rys. a. Zdjęcie z komory pęcherzykowej – widoczne tory naładowanych cząstek.
Źródło: 1960-2022 CERN, dostępny w internecie: https://cds.cern.ch/record/39474 [dostęp 15.05.2022].

Spójrz na Rys. a., na którym pokazano zdjęcie torów cząstek poruszających się w polu magnetycznym. Widzimy tu linie różnych kształtów – proste albo łuki o bardzo małej krzywiźnie, okręgi a raczej spirale, a nawet przypominające sprężynki linie śrubowe o zmieniającym się promieniu. Widzimy też, że tory nie leżą w jednej płaszczyźnie – obraz jest przestrzenny.

Czy potrafimy wyjaśnić te tory? Zasadniczo tak i wcale nie jest to trudne. Zrobimy to w tym e‑materiale.

Twoje cele

W tym e‑materiale:

  • zastosujesz wiedzę o sile magnetycznej (Lorentza), która działa na naładowaną, poruszającą się cząstkę,

  • dowiesz się, jak poruszają się naładowane cząstki w jednorodnym polu magnetycznym w zależności od kąta, jaki tworzy wektor prędkości cząstki z liniami pola,

  • zastosujesz zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów, związanych z ruchem cząstek.