Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVkWUhx2EmZgq
Zdjęcie przedstawia dłoń, na którą pada wiązka światła w kolorach tęczy.

Badanie zachowania wiązki światła w różnych ośrodkach

Czy wiesz, że tęcza jest efektem zjawiska rozszczepienia światła?
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Powiedział tedy Bóg: Niech się stanie światło! I stało się światło. I widział Bóg, że światło było dobre. Tak jest napisane w Biblii. Światło rozchodzi się w pustej przestrzeni a jego prędkość jest stała, niezależna od prędkości obserwatora – tak z kolei napisał Einstein w swojej teorii Szczególnej Teorii Względności. Światło jest jednocześnie i falą, i cząstką (teoria korpuskularno‑falowa). Czy wiesz, że jest ono także nośnikiem prawie całkowitej energii dostępnej na Ziemi? Czy wiesz, dlaczego niebo jest niebieskie? Dlaczego liście są zielone? Czy wiesz, że na podstawie koloru i jasności emitowanego przez materiały światła, np. światła lawy wulkanicznej, można określić jej temperaturę?

Twoje cele
  • Wykażesz różnicę między odbiciem, załamaniem i rozpraszaniem światła przez ośrodek.

  • Zaproponujesz doświadczenie pozwalające zbadać załamanie światła.

  • Określisz barwę absorbowaną przez związek, znając jego barwę odbitą.