Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1E3sOCcY92he
Ilustracja przedstawia fragment wzoru. Wzór ma postać koncentrycznie ułożonych kół. Pomiędzy nimi znajdują się zdobienia - różnokolorowe kwiaty.

Parmenides i początki szkoły eleatów

Koło i kula to według Parmenidesa kształty najstosowniej ilustrujące doskonały, jednolity i skończony byt.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Rozważania filozoficzne Parmenidesa, tak jak jego poprzedników (jońskich filozofów przyrody i pitagorejczyków) dotyczyły dwóch podstawowych zagadnień: co istnieje oraz w jaki sposób? Filozof ten udziela odmiennej od swoich poprzedników odpowiedzi. Jońscy filozofowie przyrody – badacze natury – odpowiedź opierali na oglądzie zmysłowym: widzieli ruch, zmiany, powstanie i gięcie, wielość i zmienność. Parmenides natomiast jako pierwszy zrezygnował z badania praw natury (gr. physis), proponując w zamian poznanie bytu (gr. to on – to, co jest), dokonując rozróżnienia między mniemaniem a wiedzą, między poznaniem zmysłowym a rozumowaniem. Twórca szkoły elejskiej, stawiając fundamentalne pytanie: „czym jest byt oraz jakie są jego właściwości?”, stał się jednocześnie inicjatorem ontologii.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz procedury dowodzenia Parmenidesa.

  • Zapoznasz się z początkami szkoły elejskiej.

  • Zastosujesz zasadę niesprzeczności.

  • Zrozumiesz koncepcję Parmenidejskiego bytu.