Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1K1aLxIwxldW
Obraz przedstawia portret młodej kobiety, która siedzi na krześle. Ma ułożone dłonie, spoczywające na poręczy krzesła. Zwraca się w stronę widza. Ma ciemne włosy przykryte przezroczystym welonem. Posiada ciemne oczy, nad którymi nie widać brwi. Kobieta ubrana jest w ciemną, skromną i stonowaną suknię. Kobieta ma małe usta, uśmiecha się w charakterystyczny, delikatny sposób. Na obrazie dominują barwy w odcieniach zieleni i brązu. Za kobietą znajduje się balustrada balkonu. Tło portretu stanowi górski, skalisty krajobraz. Widoczne są kręte ścieżki, most oraz wijące się potoki.

Korespondencja sztuk. Leonardo da Vinci: Mona Liza i Zbigniew Herbert Mona Liza

Leonardo da Vinci, Mona Lisa
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Czy kiedy poeta ogląda obraz, to widzi więcej niż zwykły widz? Czy wyobraźnia artystyczna potrafi przekraczać granice sztuk? Odpowiedź na te pytania wydaje się oczywista. Ale warto oglądać obrazy przez okulary poetów, by się co do tego upewnić.

W tym materiale podejmiesz próbę analizy i interpretacji obrazu Leonarda da Vinci Mona Liza i odwołującego się do niego wiersza Zbigniewa Herberta Mona Liza.

Twoje cele
  • Rozpoznasz znaczące elementy dzieła plastycznego.

  • Dokonasz opisu obrazu Leonarda da Vinci Mona Liza.

  • Wskażesz środki poetyckiego wyrazu w wierszu Zbigniewa Herberta Mona Liza i określisz ich funkcje.

  • Przeprowadzisz analizę i interpretację porównawczą dwóch dzieł: poetyckiego i malarskiego.