Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konteksty

Polecenie 1

Zapoznaj się z kontekstami potrzebnymi do zrozumienia dzieła plastycznego.

R1IIQ9Hhpf0f41
Francesco Melzi, portret Leonarda da Vinci
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Leonardo da Vinci (1452‑1519) – włoski malarz, rzeźbiarz, architekt, wynalazca. Już za życia nazywano go uomo universale i uważano za geniusza. Niezwykłe zdolności, a także pasja poznawania świata i człowieka pozwoliły mu wyrażać się w wielu dziedzinach sztuki i nauki oraz znacznie wyprzedzić swoją epokę. Leonardo da Vinci należał do tych nielicznych artystów, którego wszystkie prace można nazwać arcydziełami. Celnie ujął to Bernard Berenson: Leonardo da Vinci to jedyny artysta, o którym można powiedzieć, że to, czego dotknął, przemieniał w wieczne piękno. Przekrój czaszki, struktura źdźbła trawy, studium mięśnia... – jego wrażliwość na linie, światło i porządek przemienia to wszystko w twórcze wartości życia.
Znamię geniuszu noszą więc zarówno jego anatomiczne rysunki, projekty machin, studia perspektywy (Leonardo to jeden z odkrywców perspektywy linearnej), jak i obrazy, z których najbardziej znane są: Madonna Benois, Pokłon Trzech Króli, Madonna w grocie, Dama z gronostajem (znana też jako Dama z łasiczką), Święta Anna Samotrzeć, Mona Liza oraz fresk Ostatnia Wieczerza.
Sztuka Leonarda kryje wiele zagadek i niezmiennie od sześciu wieków inspiruje malarzy, pisarzy, naukowców i „zwykłych” odbiorców sztuki. Jedną z tajemnic jest to, że duża część prac tego artysty pozostała niedokończona. Niektórzy krytycy wyjaśniają to jego temperamentem i typem umysłowości, dla której najbardziej fascynujący w procesie kreacji był etap konceptualny, wymyślenie dzieła, ideaideaidea. Natomiast jego wykonanie, będące już sprawą rzemiosła, przedstawiało dla artysty mniejszą wartość. Jan Białostocki napisał: Leonardo był pierwszym zapewne nowożytnym artystą, który uświadomił sobie ten umysłowy, «idealny», a nie «warsztatowy» charakter twórczości artystycznej.

Mona Liza – przyjmuje się, że bohaterką obrazu jest tytułowa Mona Liza, czyli żona florentczyka Francesca del Giocondo – Madonna Lisa di Antonio Maria Gherardini (stąd Mona Lisa i La Gioconda), jednak niektórzy historycy sztuki podają inne potencjalne modelki – księżnę Mantui Isabellę d’Este oraz nieznaną z imienia kochankę jednego z członków rodu Medyceuszy lub samego malarza. Ostatecznej wersji trudno dociec, ale zastanawiające jest, że portret pozostał w rękach artysty i nigdy nie trafił na sprzedaż.

Również i na tym obrazie odnajdujemy tak bardzo typowe dla Leonarda da Vinci sfumatosfumatosfumato. Ma ono wyrażać nieprzeniknioną obecność sił natury, której niezmierną potęgę człowiek może jedynie dostrzec, natomiast nie może ogarnąć rozumem. Ta nieprzenikniona obecność jest niepokojąca, gdyż nieznana, podobnie jak owa kręta droga z lewej strony portretu.

Technika

Obraz Leonarda da Vinci jest przykładem malarstwa portretowego. Na pierwszym planie znajduje się postać pięknej, młodej kobiety. Drugi plan obrazu wypełnia krajobraz. Bohaterka portretu, Mona Liza, siedzi na krześle, prawdopodobnie w loggii, czego można się domyślać na podstawie fragmentu muru (balustrady) i znajdujących się po lewej i prawej stronie pozostałości po kolumnach (które podobno były w pierwotnej wersji obrazu). Kobieta jest lekko obrócona w lewą stronę, jej lewa ręka spoczywa na oparciu krzesła, prawa dłoń obejmuje lewą. Przyjmuje postawę pełną spokoju i godności. Jest ubrana w brązowozieloną suknię, z głębokim dekoltem wykończonym misternym haftem, na ramionach ma zarzuconą draperię lub szal w kolorze zbliżonym do sukni. Spod sukni wystają rękawy lśniącej jasnej koszuli. Kobieta nie ma na sobie żadnej biżuterii, co pozwala w pełni wydobyć piękno jej ciała (dłoni, ramion i twarzy). Uwagi oglądającego obraz nie rozpraszają zbędne ozdoby, więc może się skupić na samej bohaterce. A ta przyciąga spojrzenie nie tylko urodą, ale także szczególnym wyrazem twarzy. Regularne rysy, prosty nos, delikatne usta, brązowe oczy i długie ciemne falujące włosy (upięte i ozdobione rodzajem welonu) czynią z niej nieprzemijający ideał urody kobiecej. Lekki, niezdecydowany uśmiech dodaje postaci uroku i tajemnicy. Nastrój ten potęguje drugi plan obrazu – fantastyczny krajobraz, w którym dominują skały.

Praca z dziełem plastycznym

Polecenie 2

Etap pierwszy: zapoznanie się z dziełem

  • Uważnie obejrzyj obraz (znajduje się w Musée du Louvre w Paryżu) lub jego reprodukcję (jeśli to możliwe, sięgnij do kilku reprodukcji), oglądaj go z bliska, i z oddali w różnym świetle; poświęć na zapoznanie się z nim odpowiednią ilość czasu, nie spiesz się.

  • „Poddaj się” atmosferze dzieła, ulegnij jego urokowi, tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego, pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności oglądania obrazu.

  • Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania portretu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten obraz reprezentuje.

Uważnie zapoznaj się z opisem obrazu (znajduje się on w Musée du Louvre w Paryżu); poświęć na zapoznanie się z nim odpowiednią ilość czasu, nie spiesz się.

„Poddaj się” atmosferze dzieła, ulegnij jego urokowi, tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego, pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności zapoznawania się z obrazem.

Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania portretu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten obraz reprezentuje.

RmSAjMthNSZNr
(Uzupełnij).
RDw4QMpddTySi
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia portret młodej kobiety, która siedzi na krześle. Ma ułożone dłonie, spoczywające na poręczy krzesła. Zwraca się w stronę widza. Ma ciemne włosy przykryte przezroczystym welonem. Posiada ciemne oczy, nad którymi nie widać brwi. Kobieta ubrana jest w ciemną, skromną i stonowaną suknię. Kobieta ma małe usta, uśmiecha się w charakterystyczny, delikatny sposób. Na obrazie dominują barwy w odcieniach zieleni i brązu. Za kobietą znajduje się balustrada balkonu. Tło portretu stanowi górski, skalisty krajobraz. Widoczne są kręte ścieżki, most oraz wijące się potoki. Opisy punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Brak brwi – historycy twierdzą, że pierwotnie znajdowały się na obrazie, a powodem ich „zniknięcia” mogły być niefortunne zabiegi konserwatorskie. 2. Fryzura – włosy rozdzielone pośrodku głowy, przykryte przezroczystą woalką. 3. Krajobraz nierealny, fantastyczny, oniryczny, nie ma w nim żadnych postaci ludzkich (jedynym znakiem działalności człowieka jest akwedukt i droga). Lewa i prawa strona krajobrazu nie odpowiadają sobie nawzajem, ponieważ linia horyzontu nie zbiega się; daje to wrażenie, jakby artysta oglądał scenę z dwóch różnych punktów widzenia. 4. Uśmiech Mony Lizy intryguje, kryje w sobie zagadkę. 5. Fragmenty kolumn sugerują, że kobieta siedzi w otwartej loggi; w pierwotnej wersji obrazu kolumny były podobno namalowane w całości. 6. Suknia jest ozdobiona skomplikowanym ściegiem z pętli i węzełków; malarz stosował tego rodzaju wzory w wielu swoich obrazach. 7. Rękawy – namalowane jakby fryzowym sposobem – to cecha wczesnych obrazów Leonarda. 8. Strój typowy dla włoskiej mody renesansowej – suknia w ulubionym wtedy mocnym i nasyconym kolorze brązu/zieleni, z szerokim dekoltem wykończonym ozdobnym haftem. Spod szerokich rękawów sukni widać strojną, błyszczącą (jedwabną?) koszulę w złotym odcieniu. 9. Poręcz krzesła, namalowana niemal równolegle do płaszczyzny obrazu, podkreśla łagodny zwrot torsu i głowy kobiety. 10. Dłonie są ważnym fragmentem obrazu, przyciągają uwagę pięknym modelunkiem (Leonardo da Vinci był niekwestionowanym mistrzem w malowaniu rąk). Pełen spokoju gest, w jakim zostały przedstawione, podkreśla charakter portretowanej kobiety. 11. Udrapowania na ramionach charakteryzują się miękkością. Taki sposób namalowania obrazu może świadczyć o tym, że artysta pracował nad nim przez długi czas. 12. Oczy zwracają uwagę widza – zastosowana tu technika światłocienia nadaje spojrzeniu kobiety niejednoznaczność i tajemniczość. 13. Efekt „podwójnego sfumato” osiągnął artysta przez namalowanie półprzezroczystego welonu, przez który oglądamy fragment pejzażu.
Źródło: Leonardo da Vinci, Mona Lisa, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Polecenie 3

Etap drugi: zrozumienie treści

  • Zanotuj odpowiedź na pytania: jak rozumiesz ten obraz? Jak oddziałuje on na ciebie?

  • Zapisz swoje pierwsze rozumienie, wstępną(e) hipotezę(y) interpretacyjną(e).

  • Które elementy dzieła wydają ci się najważniejsze, dominujące?

  • Co jest tematem obrazu?

  • Jaki rodzaj malarstwa reprezentuje dzieło Leonarda da Vinci?

RIkeEUhmTrsJg
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Etap trzeci i czwarty: analiza i interpretacja

  • Zbadaj stronę formalną obrazu (malarskie środki wyrazu).

  • Wskaż wszystko to, co wydaje ci się niezwykłe, nazwij i skomentuj te elementy.

Zbadaj stronę formalną obrazu (malarskie środki wyrazu).

Wymień wszystko to, co wydaje ci się niezwykłe, nazwij i skomentuj te elementy.

RXVJ7q25HNECo
(Uzupełnij).

Słownik

idea
idea

(gr. idéa – wyobrażenie, wzór) myśl przewodnia, pomysł

sfumato
sfumato

(wł. sfumato – zadymione, mgliste, cieniowane) w malarstwie olejnym: łagodne przejście z partii ciemnych do jasnych dające mgliste, niebieskawe efekty; sposób malowania polegający na łagodnych przejściach od jednej plamy barwnej do drugiej i miękkich, rozpływających się konturach, typowy np. dla Leonarda da Vinci