R1Cj6WG9QXeVm
Zdjęcie przedstawia fragment ceglanego budynku, na którym znajduje się niewielki balkon.

„W Weronie” Cypriana Norwida jako poetyckie „miejsce pamięci” Romea i Julii

„Balkon Julii” w Pałacu Cappelletti w Weronie
Źródło: Jkk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Cyprian Kamil Noriwd List do Marii Trębickiej z 18 grudnia 1846 roku

Pamiętam wszystkie monumenta i kamienne sztuki arcydzieła, a miałbym nie pamiętać o rzeczach rzadziej spotykanych: o pomnikach szczerości i arcydziełach pięknego charakteru? Może nazbyt pamiętam, i to mnie czyni tak mało systematycznym dla obfitości wspomnień moich o rzeczach, które do pamięci nagromadziły się wszechstronnie.

Źródło: Cyprian Kamil Noriwd, List do Marii Trębickiej z 18 grudnia 1846 roku, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 10, oprac. Jadwiga Rudnicka, Lublin 2008, s. 104.

– pisał Cyprian Norwid w liście do przyjaciółki Marii Trębickiej w 1846 roku między pierwszym a drugim pobytem we Włoszech. Wspomnienia poety dotyczą między innymi wycieczki do Werony. Miasto zakochanych, jak nazywa się Weronę, stało się dla Norwida ,miejscem pamięci o miłości Romea i Julii, które utrwalił w wierszu znanym pod tytułem W Weronie.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, w jaki sposób w wierszu W Weronie Cyprian Norwid nawiązał do historii Romea i Julii.

  • Przeanalizujesz środki językowe służące poetyckiemu opisowi domu Capulettich i Montecchich.

  • Wskażesz, na czym polega różnica między światopoglądem racjonalistycznym a romantycznym.

  • Uzasadnisz zastosowanie kategorii „miejsc pamięci” do interpretacji wiersza.