Czy to nie ciekawe?
Czy ma sens powtarzanie dwa razy tego samego pomiaru? Takie pytanie na pewno ma sens.
- Tak, ma sens – odpowiadam natychmiast.
- Ale po co, by drugi raz dostać ten sam wynik? – zapytasz.
- Niekoniecznie! Pomiar wzrostu mojej wnuczki Basi powtarzam co kilka miesięcy już od paru lat. Za każdym razem wynik pomiaru jest inny i wiem, że następne pomiary też dadzą inne wyniki.
- Podam wartość liczbową, niepewność i jednostkę miary. – odpowiem i dodam - To jednak nie wszystko, bo przecież po to mierzę wzrost Basi co kilka miesięcy, żeby wiedzieć, ile urosła od ostatniego pomiaru. Wynik powinien więc zawierać jeszcze jedną informację – czas wykonania pomiaru, czyli w tym przypadku datę.
W tym materiale zajmujemy się tzw. pomiarami powtarzanymi, które stanowią ważną klasę pomiarów fizycznych i której nie należy mylić z cechą powtarzalności pomiarów, o której mówiliśmy w wielu innych e‑materiałach.
Dzięki lekturze tego tekstu:
wyjaśnisz, w jakich sytuacjach i w jakim celu powtarza się pomiary wielkości fizycznych i nie tylko fizycznych,
wyjaśnisz, jakie informacje można uzyskać poprzez wielokrotne powtarzanie pomiarów,
rozróżnisz pomiary powtarzalne od powtarzanych,
ocenisz, jak wiele razy należy powtórzyć wykonanie pomiaru, by uzyskać wiarygodne informacje o badanym układzie lub zjawisku,
zapiszesz i zilustrujesz wyniki powtarzanych pomiarów w postaci tabeli i wykresu.