Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RslF634ZudAJn
Zdjęcie okładkowe (poglądowe) przedstawia aparaturę Canberra, stosowaną do identyfikacji oraz pomiarów ilościowych nuklidów gamma i alfa promieniotwórczych otrzymywanych sztucznie w cyklotronie. Na tle zdjęcia umieszczono tytuł "W jakim celu niektóre pomiary powtarza się wielokrotnie i jaki jest ich wynik?".

W jakim celu niektóre pomiary powtarza się wielokrotnie i jaki jest ich wynik?

Czy to nie ciekawe?

Czy ma sens powtarzanie dwa razy tego samego pomiaru? Takie pytanie na pewno ma sens.

- Tak, ma sens – odpowiadam natychmiast.
- Ale po co, by drugi raz dostać ten sam wynik? – zapytasz.
- Niekoniecznie! Pomiar wzrostu mojej wnuczki Basi powtarzam co kilka miesięcy już od paru lat. Za każdym razem wynik pomiaru jest inny i wiem, że następne pomiary też dadzą inne wyniki.
- Podam wartość liczbową, niepewność i jednostkę miary. – odpowiem i dodam - To jednak nie wszystko, bo przecież po to mierzę wzrost Basi co kilka miesięcy, żeby wiedzieć, ile urosła od ostatniego pomiaru. Wynik powinien więc zawierać jeszcze jedną informację – czas wykonania pomiaru, czyli w tym przypadku datę.

RzRhK581xYlqG
Rys. a. Okresowe pomiary wysokości rosnącego dziecka są przykładem pomiaru powtarzanego. Pomiaru powtarzanego nie należy mylić z pomiarem powtarzalnym. Cechę powtarzalności pomiaru wysokości dziecka można byłoby sprawdzić, mierząc jego wzrost kilkakrotnie w ciągu jednego dnia i wykorzystując do tego różne metody pomiarowe (np. posługując się taśmą mierniczą lub centymetrem krawieckim).

W tym materiale zajmujemy się tzw. pomiarami powtarzanymi, które stanowią ważną klasę pomiarów fizycznych i której nie należy mylić z cechą powtarzalności pomiarów, o której mówiliśmy w wielu innych e‑materiałach.

Twoje cele

Dzięki lekturze tego tekstu:

  • wyjaśnisz, w jakich sytuacjach i w jakim celu powtarza się pomiary wielkości fizycznych i nie tylko fizycznych,

  • wyjaśnisz, jakie informacje można uzyskać poprzez wielokrotne powtarzanie pomiarów,

  • rozróżnisz pomiary powtarzalne od powtarzanych,

  • ocenisz, jak wiele razy należy powtórzyć wykonanie pomiaru, by uzyskać wiarygodne informacje o badanym układzie lub zjawisku,

  • zapiszesz i zilustrujesz wyniki powtarzanych pomiarów w postaci tabeli i wykresu.