Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RStJMod5aoZAt
Grafika przedstawia lewy profil ludzkiej głowy. Wydobywa się z niech chmura pełna różnych kształtów i kolorów.

Źródła wiedzy. Natura natywizmu

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Na czym polega proces, który owocuje pojawieniem się w umyśle wiedzy? Czy na przykład potrzebujemy wyłącznie „świata”, by poprzez zmysły wypełniał nasz umysł postrzeżeniami? A skąd się bierze wiedza pojęciowa? Przecież pojęć ogólnych nie znajdujemy w postrzeganym świecie, a jednak istnieją w umyśle. Czy człowiek nabywa umiejętność posługiwania się językiem „od zera”, w trakcie życia, czy też może odkrywa w umyśle gotowe wyrażenia językowe? Czy prawa logiki i matematyki są wrodzone, czy nabyte? Te i podobne pytania nurtowały wielu filozofów, którzy wyjaśniając je, tworzyli stanowiska filozoficzne takie jak natywizm, spotykany w filozofii Platońskiej, ale także u Kartezjusza, Leibniza, Kanta oraz w filozofii, psychologii i kognitywistyce współczesnej. Prześledzimy wybrane propozycje teoretyczne charakterystyczne dla stanowiska natywistycznego.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z podstawami wybranych teorii natywistycznych.

  • Zanalizujesz wybrane argumenty Platona na rzecz stanowiska natywistycznego.

  • Zanalizujesz wybrane motywy współczesnych teorii natywistycznych.