Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1cNHXcB0uAfL
Grafika przedstawia sześć symbolicznych rysunków. Od lewej strony widoczne są: nos, dłoń, głowa z zaznaczonym mózgiem, oko, ucho, usta.

Co to jest względność postrzeżeń?

Czy nasze wrażenia zmysłowe dają nam wiedzę o świecie? Czy możemy im zaufać? Od czego zależą? A może nasze zmysłowe postrzeganie świata to tylko złudzenie – fatamorgana? Może nasze postrzeżenia to tylko pozory świata – jak w fantastycznej rzeczywistości filmu Matrix w reż. L. i L. Wachowskich? Może przecież być tak, że nasze dane zmysłowe to złudzenie – rodzaj snu czy halucynacji… Na niepewność i względność wiedzy pochodzącej ze zmysłów zwracali uwagę już starożytni. Sceptycy wysnuwali z niej postulat, by zawiesić w związku z tym wszelkie sądy o świecie. Sofiści z tego powodu uznawali, że wszelka wiedza jest względna. Platon odrzucił zaś w ogóle wartość poznania zmysłowego. Także Kartezjusz uznawał, że możemy być ofiarami wielkiego złudzenia.

Twoje cele
  • Omówisz pojęcie względności w poznaniu.

  • Przedstawisz argumenty starożytnych sceptyków za względnością poznania zmysłowego.

  • Wyjaśnisz argumenty nowożytnego racjonalizmu kartezjańskiego przeciw wiedzy pochodzącej ze zmysłów.

  • Przeanalizujesz fragmenty tekstów filozoficznych Platona, Sekstusa Empiryka i Kartezjusza.