Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R8eApm6Kxx8eB
Zdjęcie przedstawia tablicę. Są na niej narysowane strzałka i żarówka.

Jaki jest sens refleksji etycznej na gruncie filozofii neopozytywistycznej?

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Sens uprawiania refleksji etycznej był dyskutowany w filozofii od zawsze. Jeden z głównych  sporów etycznych dotyczył pytania o to, czy sądy wartościujące (oceniające) są prawdziwe i ewentualnie w jakim sensie prawdziwe. Dyskusja wokół tego problemu nabrała szczególnego znaczenia w nowożytności i współczesności, kiedy – przynajmniej dla części filozofów – miarą prawdziwości stały się reguły poznania naukowego. Ilustracją takiego stanowiska jest nurt pozytywistyczny, w którym spotykamy próby zakwestionowania sensu sądów wartościujących jako nienaukowych i jest to ważny głos w dyskusji o statusie etyki. Zapoznamy się z tym ciekawym i aktualnym motywem dziejów filozofii na bazie tekstu pochodzącego z jednej ze szkół pozytywistycznych: neopozytywizmu.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z poglądami neopozytywistów na problem poznania.

  • Wyjaśnisz rozumienie sądów wartościujących i sensu refleksji etycznej w szkole neopozytywistycznej.

  • Odróżnisz charakter etyki opisowej i etyki normatywnej w szkole neopozytywistycznej.

  • Dokonasz analizy sądów przynależnych według neopozytywistów do etyki opisowej i etyki normatywnej.