RIeCMnB7KIPp2
Obraz przedstawia tragiczną śmierć młodej dziewczyny dotkniętej obłędem i tonącej w strumieniu. Ma ona owalną twarz. Jej nos jest prosty. Usta są wydatne. Długie włosy unoszą się na wodzie. Dziewczyna jest ubrana w długą, jasną suknię. Lewą rękę trzyma na piersi. Prawą wyciąga w naszym kierunku. Na wodzie unoszą się grzybienie białe i trawy.

Funkcja aluzji literackiej i motywu teatru w wierszu Wisławy Szymborskiej Reszta

Friedrich Wilhelm Theodor Heyser, Ofelia, 1900
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Życie jest tylko przechodnim półcieniem, nędznym aktorem, który swoją rolę przez parę godzin wygrwaszy na scenie w nicość przepada - powieścią idioty, głośną, wrzaskliwą a nic nie znaczącą. Te słowa wypowiada szekspirowski Makbet na wieść o śmierci swojej żony. Bohaterka innego dramatu - Ofelia – wygłasza emocjonalne kwestie, których nie rozumieją lub nie chcą rozumieć inni bohaterowie, bagatelizują słowa ukochanej Hamleta, a jednak tradycja kultury utrwaliła jej postać.

Jakie mechanizmy decydują o ciągłości tradycji literackiej, co sprawia, że współczesna Ofelia zaniepokojona, czy suknia nie pomięła się jest też częścią tej tradycji? Znajomość funkcjonowania aluzji literackiej pozwala czytelnikowi na świadome odbieranie sygnałów, które odsyłają do innego tekstu.

Twoje cele
  • Rozpoznasz funkcję różnych rodzajów aluzji literackiej w wierszu Wisławy Szymborskiej Reszta.

  • Przeanalizujesz w wierszu Reszta rolę motywów: teatru i non omnis moriar.

  • Wykorzystasz funkcjonalne konteksty interpretacyjne.

  • Porównasz wiersz Reszta z innymi utworami poetyckimi.