Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RHfPy2YHHh3Zl
Ilustracja przedstawia trzy szkielety w pozycji siedzącej. Pierwszy z nich siedzi i podpiera dłońmi głowę, drugi zasłania usta, trzeci zasłania oczy.

Pamiętaj, że umrzesz! Dydaktyzm Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Motyw danse macabre, czyli tańca śmierci pojawił się w sztuce europejskiej w wieku XIII. Alegoryczne obrazy korowodów przedstawiające ludzi różnych stanów przypominały, że wobec śmierci wszyscy ludzie są równi, a dobra doczesne trzeba będzie stracić. Obrazy te z jednej strony oswajały śmierć, a z drugiej mówiły o marności życia. Refleksja nad ulotnością wszystkiego, co materialne prowadziła do uznania roli wartości duchowych w życiu człowieka. Wielki temat filozofii i teologii znalazł odzwierciedlenie w malarstwie i literaturze. Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią to jeden z najstarszych i najoryginalniejszych utworów w języku polskim, który mierzy się potęgą „kostuchy”.

Twoje cele
  • Dokonasz analizy fragmentów Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią mających charakter dydaktyczno‑moralizatorski.

  • Rozróżnisz zawartość ideową dzieł należących do dwóch gatunków: ars moriendi oraz danse macabre oraz toposu ubi sunt?

  • Rozpoznasz wybrane środki stylistyczne obecne w Rozmowie mistrza Polikarpa ze Śmiercią służące moralizatorstwu.