Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RHnaPf085plkW
Ilustracja przedstawia fragment pałacu. Na pierwszym planie są kolumny i ludzie. Po prawej stronie obok ściany stoi trzech mężczyzn ubranych w długie, białe szaty z turbanami na głowach. Jeden trzyma włócznię. Po lewej stronie obok kolumny idzie mężczyzna ubrany w szaty i czapkę, również trzyma włócznię. Przed budynkiem widać fragmenty kolumn oraz dwóch idących mężczyzn z zawiązanymi chustami na biodrach, na głowach mają kapelusze. Jeden z nich ma tarczę. W oddali jest fragment wody, budynki, drzewa i góry.

Stosunki państw europejskich z Dalekim Wschodem w czasach nowożytnych (do XIX w.)

Sepoyowie lojalni wobec cesarza Mogołów Aurangzeba utrzymują swoje pozycje wokół pałacu w Aurangabad w 1658 roku.
Źródło: Arian Purser, William, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pytanie o źródła przewagi Europejczyków nad innymi kulturami, o to, dlaczego właśnie Europa nadała światu jego dzisiejszy kształt, jest jednym z najczęściej zadawanych, a zarazem budzących największe kontrowersje. Dawniejsza historiografia miała charakter europocentryczny: kultury pozaeuropejskie traktowano jako gorsze lub co najmniej zacofane, w Europejczykach widziano zaś siłę cywilizującą „dzikich”. Pojęcie „brzemię białego człowieka”, spopularyzowane przez pisarza Rudyarda Kiplinga, oznaczało obowiązek cywilizowania „dzikich”, spoczywający na stojących na wyższym poziomie rozwoju Europejczykach. Obecnie, wraz z rosnącą świadomością społeczną na temat różnorodności perspektyw widzenia świata, stosowanie tych pojęć jest niedopuszczalne. W XIX wieku i na początku XX wieku były one jednak popularnymi sloganami, używanymi do uzasadnienia kolonializmu.

Indie, liczące na początku XVII w. 100–125 mln mieszkańców, były podzielone politycznie i religijnie. Jednak podział na wiele państw i podziały religijne towarzyszą prawie całym dziejom Europy. Chiny początku ery nowożytnej były największym państwem świata. Zamieszkane pod koniec XVI w. przez ponad 75 mln mieszkańców, sprawowały zwierzchnictwo nad Wietnamem, Koreą, Tybetem i częścią Mongolii.  Położona na wschód od Chin Japonia znana była Europejczykom dzięki fantastycznym wzmiankom w traktacie Marco Polo. Formalnie Kraj Kwitnącej Wiśni był cesarstwem, ale w rzeczywistości rządziły nim wielkie rody książęce, których przedstawiciele dzierżyli na zasadzie lenna (jap. han) wielkie połacie kraju.

RcK8sqRGMLs6k1
Na linii chronologicznej przedstawione są następujące wydarzenia: 1498 rok - dotarcie okrętów Vasco da Gamy do Kalikatu, Indie, 1526 rok - podbicie sułtanatu Delhi przed Babura,  1556‑1605 rok - panowanie w Indiach Akbara Wielkiego, 1603 rok - przywrócenie szogunatu w Japonii, 1638 rok - wprowadzenie w Japonii izolacji od Europy, 1757 rok - bitwa pod Palasi pomiędzy Brytyjską Kompanią Wschodnioindyjską i Bengalem, 1868 rok - obalenie szogunatu w Japonii.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Opiszesz kontakty Europejczyków z państwami Dalekiego Wschodu.

  • Wyjaśnisz, czym zainteresowani byli Europejczycy w tamtym regionie świata.

  • Przeanalizujesz, w jaki sposób obecność Europejczyków wpływała na sytuację polityczną i gospodarczą Dalekiego Wschodu.