R149sSBdAKilM
Zdjęcie przedstawia płytką wodę, w której leżą liście i odbijają się pnie drzew.

Impresjonizm w malarstwie i w poezji. Leon Wyczółkowski Las w Zakopanem i Kazimierz Przerwa‑Tetmajer W lesie

Źródło: MOs810, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Sztuki piękne i literatura, dążąc do poruszenia wyobraźni odbiorcy, posługują się różnymi środkami wyrazu. Poszczególne dziedziny operują odrębnymi językami,
 które służą artystycznej interpretacji rzeczywistości: literatura - słowem, malarstwo - plamą barwną, muzyka - zapisem nutowym. Często jednak zdarza się, że w obrębie dzieła oddziałującego na określony zmysł odbiorcy pojawiają się środki artystyczne oddziałujące na inne zmysły. Od czasu, kiedy w I w. p.n.e. Horacy w jednym ze swoich listów użył sformułowania Ut pictura poesis („Poezja powinna być jak malowidło”), malarstwo i literatura na różne sposoby próbują się do siebie zbliżyć. Jednym z nich jest wykorzystanie w utworze poetyckim środków, które mają uplastycznić opis. Przenikanie się sztuk, szczególnie literatury, malarstwa i muzyki, było charakterystyczne m.in. dla romantyzmu i Młodej Polski. Pisarze tych epok tworzyli obrazy literackie nasycone światłem i kolorami, uwrażliwiając odbiorcę na zmysłowy odbiór otaczającej go rzeczywistości.

Twoje cele
  • Przedstawisz założenia impresjonizmu w malarstwie i w literaturze.

  • Wyjaśnisz zasadę korespondencji sztuk na przykładzie obrazu impresjonistycznego oraz wiersza, w którym wykorzystano elementy poetyki impresjonistycznej.

  • Dowiesz się, na czym polega synestezja w poezji.

  • Określisz funkcję światła i kolorów w poezji i w dziele malarskim.

  • Scharakteryzujesz sposoby budowania nastroju w liryce i malarstwie.