Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RDr7VreHH1jCc
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika leżącą na betonowej podstawie. Kostka ma ułożoną jedną ściankę w jeden kolor — to wzór błękitnego nieba z pierzastymi chmurami.

Kurs logiki: lekcja 43. Badanie wnioskowań. Analiza tekstów wybitnych filozofów pod kątem badania strategii dowodzenia

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Z poprzedniej lekcji wiesz, że nie jest sztuką opanować schematy różnego rodzaju wnioskowań, ale trudniej jest je rozpoznać w konkretnym tekście filozoficznym.  Prawdopodobnie jeszcze trudniej jest rozpoznać wnioskowania w żywej wymianie myśli, kiedy rozmówcy, będąc w ferworze dyskusji, szybko wymieniają się stwierdzeniami. Podczas takich dyskusji często się zdarza, że postronny obserwator, a może i sami jej uczestnicy, jedynie z trudnością wychwytują, gdzie się kończy jeden argument, a gdzie zaczyna następny, i która wypowiedź pełni funkcję przesłanki, a która – wniosku. W dzisiejszej lekcji przeanalizujemy dłuższy fragment dialogu filozoficznego i przećwiczymy rozpoznawanie określonych struktur i typów wnioskowania.

Twoje cele
  • Poćwiczysz rozpoznawanie różnych typów wnioskowań w dialogu filozoficznym.

  • Przećwiczysz budowanie wnioskowań.

  • Ugruntujesz wiedzę na temat rozumienia wybranych, najważniejszych typów wnioskowań.