Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R4g0fOT6JjaAD
Na zdjęciu znajduje się szczyt metalowej konstrukcji przypominającej szczyt wieży Eiffla. Wystaje on ze wzburzonego morza. W tle na niebie wielkie, kłębiaste czarne chmury oraz trąba powietrzna.

Aleja Tornad

Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

W jaki sposób sześć stanów USA, na których terytoriach rozciąga się obszar nieoficjalnie zwany od 1952 roku „Aleją Tornad”, radzi sobie z tym cyklicznym zagrożeniem? Czy system wykrywania i ostrzegania o tornadach obejmuje tylko środki elektroniczne będące w dyspozycji Centrum Prognoz Burzowych (Storm Prediction Center, SPC) i Narodowego Serwisu Pogodowego (National Weather Service, NWS)? Czy obserwatorzy burz i łowcy burz to tylko amatorzy i pasjonaci?

Twoje cele
  • Wyjaśnisz przypuszczalny mechanizm powstawania tornad w USA.

  • Wskażesz obszary w USA o najczęstszym występowaniu tornad i wyjaśnisz przyczyny tego zjawiska.

  • Na podstawie widocznych skutków (na przykład fotografii lub opisu) i prędkości wiatru zakwalifikujesz tornada do określonych kategorii.

  • Przewidzisz na podstawie przykładowych zdjęć satelitarnych lub radarowych i map synoptycznych lokalizację i zasięg tornada.

  • Przedstawisz sposoby ograniczania skutków tornad w USA.