Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RFaMdGN94CPj9
Fragment obrazu przedstawia Mikołaja Kopernika. To młody mężczyzna. Ma czarne dłuższe włosy. Ukazany jest w pozycji półstojącej. Badacz gwiazd wznosi prawą rękę do góry, a lewą – w której trzyma cyrkiel – właśnie oderwał od księgi. Na jego twarzy maluje się zdziwienie pomieszane ze strachem, wzrok kieruje on ku górze, lekko w lewą stronę.

Nauka w epoce renesansu

Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem
Źródło: Jan Matejko, domena publiczna.

Spotkać się można niekiedy z twierdzeniem, że renesansowe dążenie do poszukiwania autorytetów w starożytności wcale nie przyspieszyło rozwoju nauki, gdyż w efekcie prawdę objawioną w Piśmie Świętym zastąpiono po prostu mądrością antyku. Tymczasem dokonanie prawdziwej rewolucji w dziedzinie wiedzy okazało się wówczas niemożliwe nie tyle z braku wiary w ludzkie możliwości poznawcze, co wskutek braku odpowiednich narzędzi badawczych, choć zdawano sobie przecież sprawę, że świat należy opisywać, opierając się na obserwacji i pomiarach.

RvGzmsCHpYhsd1
Linia chronologiczna obejmuje następujące wydarzenia: 1473‑1543 Mikołaj Kopernik - polski astronom; 1492 odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba; 1544 wydanie Kosmografii Sebastiana Münstera; 1540‑1603 François Viète - francuski matematyk; 1517 ogłoszenie 95 tez Marcina Lutra; 1610 odkrycie księżyców Jowisza przez Galileusza; 1571‑1630 Johannes Kepler - niemiecki astronom.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Wyjaśnisz, jakie zainteresowania cechowały renesansowych intelektualistów.

  • Przedstawisz, jakie były osiągnięcia nauki i edukacji w renesansie.

  • Opiszesz idee, które przyczyniły się do rozwoju renesansowej nauki.