Fragment obrazu przedstawia Mikołaja Kopernika. To młody mężczyzna. Ma czarne dłuższe włosy. Ukazany jest w pozycji półstojącej. Badacz gwiazd wznosi prawą rękę do góry, a lewą – w której trzyma cyrkiel – właśnie oderwał od księgi. Na jego twarzy maluje się zdziwienie pomieszane ze strachem, wzrok kieruje on ku górze, lekko w lewą stronę.
Nauka w epoce renesansu
Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem
Źródło: Jan Matejko, domena publiczna.
Spotkać się można niekiedy z twierdzeniem, że renesansowe dążenie do poszukiwania autorytetów w starożytności wcale nie przyspieszyło rozwoju nauki, gdyż w efekcie prawdę objawioną w Piśmie Świętym zastąpiono po prostu mądrością antyku. Tymczasem dokonanie prawdziwej rewolucji w dziedzinie wiedzy okazało się wówczas niemożliwe nie tyle z braku wiary w ludzkie możliwości poznawcze, co wskutek braku odpowiednich narzędzi badawczych, choć zdawano sobie przecież sprawę, że świat należy opisywać, opierając się na obserwacji i pomiarach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
Wyjaśnisz, jakie zainteresowania cechowały renesansowych intelektualistów.
Przedstawisz, jakie były osiągnięcia nauki i edukacji w renesansie.
Opiszesz idee, które przyczyniły się do rozwoju renesansowej nauki.