Wyobraź sobie, że przebywasz w laboratorium i Twoim zadaniem jest otrzymać alken w wyniku reakcji chemicznej. W tym celu sporządzasz etanolowy roztwór wodorotlenku sodu lub potasu i działasz nim na chlorowcopochodną alkanu.
Jak myślisz, od czego zależy kinetyka tej reakcji? Skoro bierze w niej udział chlorowcopochodna alkanu i wodorotlenek, czy zatem zwiększenie stężenia obydwu reagentów wpłynie na wzrost szybkości reakcji otrzymywania alkenu? Czy wzrost stężenia wodorotlenku wpłynie na wzrost szybkości zachodzenia tej reakcji tak samo, jak wzrost stężenia chlorowcopochodnej? Czy jest możliwe, aby szybkość przeprowadzanej reakcji eliminacji chlorowcopochodnej alkanu do alkenu była niezależna od stężenia wodorotlenku?
W tym e‑materiale poznasz dwa możliwe mechanizmy eliminacji: oraz , które pozwolą Ci lepiej zrozumieć, w jaki sposób można kontrolować szybkość zachodzenia tego typu reakcji.
Przeanalizujesz mechanizm reakcji eliminacji typu i .
Wskażesz cząsteczkowość oraz rzędowość reakcji eliminacji typu i .
Wywnioskujesz i przedstawisz wyrażenie na szybkość reakcji eliminacji typu i .
Porównasz reakcje eliminacji typu i pod względem kinetyki.