W monografii Michała Krotoszyńskiego czytamy:
Lustracja w Polsce w świetle modeli sprawiedliwości okresu tranzycjiTematyka lustracji, dekomunizacji i rozliczeń z przeszłością stanowi od początku polskiej tranzycji stały element debaty publicznej. W społeczeństwie dotkniętym dziedzictwem systemu komunistycznego budzi ona zrozumiałe emocje, problemy związane z rozrachunkiem z poprzednim reżimem nie są wszakże jedynie polską specyfiką. Z podobnymi dylematami borykają się wszystkie kraje postkomunistyczne, bez względu na sposób, w jaki doszło tam do upadku reżimu czy stopień rozwoju gospodarczego.
Czy znane ci są wspomniane w tym fragmencie pojęcia lustracji i dekomunizacji? Czy rozumiesz, skąd biorą się emocje związane z rozliczeniem z komunistyczną przeszłością? Jakie znaczenie ma to rozliczenie dla ciebie osobiście?
Przeanalizujesz kwestię różnorodności traktowania w pamięci społecznej okresu Polski Ludowej oraz jego rozliczenia na podstawie literatury.
Scharakteryzujesz alternatywne względem polskiego modele dekomunizacji.
Porównasz różne modele dekomunizacji i lustracji oraz rozważysz ich zasadność.