Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RIzGG0wK84Giy
Ilustracja przedstawia czarno-białą fotografię mężczyznę przy pracy: mężczyzna trzyma przy prawym oku kamerę filmową. Mężczyzna jest skupiony, jego lewe oko jest półprzymknięte. Na głowie ma czapkę z daszkiem.

Tradycja i współczesność w filmach Andrzeja Wajdy

Andrzej Wajda na planie Ziemi Obiecanej, 1974
Źródło: domena publiczna.

Jakie było podejście Andrzeja Wajdy do adaptacji wielkich narodowych powieści? Jakie cele stawiał sobie jeden z największych twórców polskiego kina?

Wyreżyserował Popiół i diament Jerzego Andrzejewskiego, Popioły Stefana Żeromskiego, Wesele Stanisława Wyspiańskiego, Ziemię obiecaną Władysława Reymonta, opowiadania BrzezinaPanny z Wilka Jarosława Iwaszkiewicza, Pana Tadeusza Adama Mickiewicza i Zemstę Aleksandra Fredry. Wszystkie te filmy są autorskimi interpretacjami. Powstały w wyniku twórczego dialogu z dziełami literatury. Sięgając do tradycji, podnosiły problemy współczesności. Były analizą polskiej tożsamości i polskiego doświadczenia historycznego. Jednak mimo wielu odniesień do symboli, mitów i archetypów kultury narodowej niosły ze sobą uniwersalny przekaz — metaforę czytelną dla publiczności na całym świecie.

Twoje cele
  • Omówisz twórczość Andrzeja Wajdy.

  • Scharakteryzujesz poetykę filmów Wajdy.

  • Dostrzeżesz uniwersalność i ponadczasowość przekazu dzieł Wajdy.