Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RemMHJirtod2T
Obraz przedstawia pagórek, po którym schodzi duża grupa osób. Ludzie ci idą parami, trójkami za sobą. Ich ciała zdają się być powykręcane w dziwnym tańcu. Ludzie ci przechodzą obok ciała leżącego na pagórku, nie zwracają na nie uwagi.

Śmierć w literaturze średniowiecznej

James Tissot, Danse macabre
Źródło: dostępny w internecie: Flickr.com, licencja: CC BY 2.0.

Literackie przedstawienia śmierci w średniowieczu wywodziły się z pism i kazań kościelnych ukazujących marność życia doczesnego. Jednym ze sposobów wpływania na wyobraźnię odbiorców było bezwzględne obrazowanie potworności rozkładu ciała. Oddychający morowym powietrzem ludzie średniowiecza zwracali swoje myśli ku wieczności tym bardziej, że realistyczne obrazy śmierci towarzyszyły im na co dzień. Upostaciowieniem śmierci bywał jeździec Apokalipsy albo szkielet z kosą. Czasami była też przedstawiana jako postać kobieca, np. w  średniowiecznej Rozmowie mistrza Polikarpa ze Śmiercią. Odmalowana tam postać jest blada, chuda, nie ma warg i nosa, połyskuje kośćmi. To jeden z najbardziej groteskowych portretów śmierci w polskiej literaturze.

Twoje cele
  • Określisz przyczyny popularności tematu śmierci w literaturze i kulturze średniowiecznej.

  • Dowiesz się, czym były średniowieczne podręczniki dobrego umierania.

  • Wskażesz elementy ars moriendi w tekstach literackich.

  • Wyjaśnisz, na czym polega motyw danse macabre i jego funkcjonowanie w różnych tekstach kultury.