Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RnzwatZ5BXtAe
Obraz przedstawia abstrakcyjną grafikę. To rozłożyste drzewo. Przez jego gałęzie i liście przebijają się promienie światła. Na wysokości korony drzewa rysuje się postać maszerującego człowieka.

Nowe postawy artystyczne. Wprowadzenie do epoki Młodej Polski

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Koniec wieku XIX w wielu ludziach budził lęk i niepokój. Optymizm i nadzieja, z jakimi spoglądano w przyszłość w ciągu mijającego stulecia, znacznie osłabły. Postęp, rozkwit nauki i techniki ujawniły swoją ciemną stronę. Pojawienie się społeczeństwa masowego, rozwój wielkich miast, rozluźnienie tradycyjnych więzi międzyludzkich skutkowały zmianą hierarchii wartości. Coraz większą rolę odgrywały indywidualizm i poczucie wolności wyboru. Wszystko to skłaniało ludzi końca wieku do postawienia na nowo pytań o to, kim jest istota ludzka; skąd się wywodzi; jak są umotywowane wartości, którym hołduje; do czego zmierza; jaki sens ma świat. Twórcy poszukiwali środków artystycznych, za pomocą których mogliby wyrazić niepokoje nowej epoki. Wielość postaw estetycznych i światopoglądowych, znamiennych dla tego czasu, sprzyjała narodzinom nowatorskich zjawisk artystycznych.

Twoje cele
  • Rozpoznasz podstawowe cechy impresjonizmu i symbolizmu.

  • Umiejscowisz cykl sonetów Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach Jana Kasprowicza w kontekście głównych kierunków poezji Młodej Polski.

  • Wyjaśnisz, jakie funkcje spełniają środki poetyckie użyte przez Kasprowicza.