Patrystyka: część 1. Wpływ filozofii starożytnej na problematykę filozofii wczesnochrześcijańskiej
Czym właściwie może zajmować się filozofia chrześcijańska? Przecież wiara opiera się na dogmatach, czyli na prawach objawionych przez Boga. Mają one swoje oparcie w Piśmie Świętym i są przekazywane wiernym przez Kościół. Na czym więc miałaby w takiej sytuacji polegać rola filozofa?
Cóż, choć dziś pewne wierzenia są dogmatami, nie zawsze tak było. Dogmat istnienia piekła i kary wiecznej został ogłoszony w 553 r. – pięćset lat po Chrystusie. Wiara w nieśmiertelność duszy stała się zaś dogmatem tysiąc lat później – w 1513 r. Nawet sformułowanie tak fundamentalnej dla chrześcijan kwestii, jak dogmat Trójcy Świętej zajęło kilkaset lat. W 325 r. Sobór Nicejski I przyjął, że Syn Boży jest współistotny Ojcu. W 381 r. zaś Sobór Konstantynopolitański I potwierdził boskość Ducha Świętego, dzięki czemu uznano, że Trójca Święta ma jedną naturę. Pojęciem Trzech Osób zaczęto się posługiwać jednak dopiero w V w.
W rzeczywistości samo ogłoszenie dogmatu przez Kościół jest zwieńczeniem długiego procesu sporów i dyskusji filozoficznych. Pomimo istnienia jednego, wspólnego dla chrześcijan Pisma, prawdy wiary nie były czymś oczywistym i jednoznacznym. Filozofia chrześcijańska, zwłaszcza w swoich początkach, była więc areną sporów, które dotyczyły natury Boga, Jego stosunku do świata, natury stworzenia oraz chrześcijańskiej koncepcji człowieka. W tej lekcji, poświęconej pierwszym koncepcjom filozofów chrześcijańskich, dowiesz się, że fundamentem, na którym się one opierały, była starożytna filozofia grecka.
Przedstawisz główne starożytne koncepcje absolutu: demiurg, idea dobra (Platon), Nieporuszony Poruszyciel (Arystoteles), rozumna natura świata (stoicyzm), Prajednia (Plotyn).
Wyjaśnisz wpływ filozofii starożytnej na formowanie się teologii i filozofii chrześcijańskiej.
Określisz główne problemy patrystyki.