Przeczytaj
Eksperyment myślowy
Jaki jest Bóg? Wynotuj kilka cech, którymi można Go określić. Nie używaj internetu, słowników, ani innych podobnych pomocy. Oprzyj się na własnej pamięci.
Czym jest absolut?
Niezależnie od tego, czy jesteś osobą wierzącą, znasz pojęcie Boga, które nie przynależy tylko do religii, ale do całej naszej kultury. Może cię to zdziwi, ale pierwsi chrześcijanie, żyjący w I i II w. n. e. podaliby inny katalog cech niż te, które znalazły się na twojej liście. O ile dla osób wierzących Bóg jest zawsze jeden i ten sam, z historycznego punktu widzenia pojęcie Boga ulegało zmianom pod wpływem licznych, nie tylko religijnych inspiracji. Zaczęło się ono kształtować w pierwszych wiekach naszej ery, gdy sama religia chrześcijańska już istniała.
Poszukiwanie istoty Boga oraz określenie Jego stosunku do świata stały się centralnymi zagadnieniami filozofii chrześcijańskiej, czyli takiej, która przyjęła za swoją podstawę Ewangelię. Stawiane przez nią problemy filozoficzne nie były nowe – pojawiały się już w starożytności, jednakże filozofowie chrześcijańscy dążyli do ich rozstrzygnięcia w zgodzie z Ewangelią. Pierwszy okres filozofii chrześcijańskiej nazywany jest patrystyką (łac. pater - ojciec), ponieważ pisma działających wtedy teologów (Ojców KościołaOjców Kościoła) stały się fundamentem doktryny chrześcijańskiej.
Potrzeba stworzenia chrześcijańskiej filozofii wiązała się z koniecznością prowadzenia sporów z heretykami oraz przedstawicielami innych religii, ale miała również na celu wyjaśnienie prawd wiary – chrześcijaństwo, które było już religią, musiało stworzyć wiedzę na własny temat. Tymczasem, choć Ewangelia dostarczała prawd wiary, nie oferowała ani kompletnej teologiiteologii, ani kosmologiikosmologii chrześcijańskiej. Narzędziem, które pozwoliło teologom postawić problemy nowej, chrześcijańskiej religii okazała się filozofia grecka. Szczególne znaczenie miały starożytne koncepcje absolutuabsolutu. W okresie patrystycznym doszło do zapożyczenia niektórych greckich idei dotyczących najwyższej istoty oraz prób pogodzenia ich z Ewangelią. W ten sposób, w pierwszych wiekach naszej ery, kształtowała się nowa, chrześcijańska koncepcja absolutu.
Z punktu widzenia filozoficznego, zakorzenione w naszej kulturze chrześcijańskie pojęcie Boga jest jedną z wielu filozoficznych koncepcji absolutu. Zaś pojęcie absolutu i teologia są starsze niż chrześcijaństwo – sięgają swoimi korzeniami filozofii starożytnej Grecji. W dalszej części lekcji dowiesz się, jakie starożytne koncepcje absolutu wpłynęły na chrześcijańską koncepcję Boga, Jego stosunku do świata oraz na koncepcję Stworzenia.
Starożytne koncepcje absolutu
Główne problemy patrystyki
Rodząca się po Chrystusie filozofia chrześcijańska stworzyła własną problematykę, której odrębność wynikała z odmiennych niż u Greków zainteresowań i celów. Choć, co do zasady, przyjmowała ona spuściznę filozofii greckiej, to rolę rozumu – będącego dla Greków kryterium poznania – uznawała za drugorzędną. Podstawą filozofii były wiara i Prawda Objawiona. Rozum mógł służyć jedynie do tłumaczenia i wyjaśniania Objawienia. Głównymi problemami patrystyki były: natura Boga, Jego stosunek do świata oraz wynikające z tej teocentrycznej filozofii kosmologia oraz antropologiaantropologia.
Myśl stoików o celowej i rozumnej naturze wszechrzeczy przeniknęła całą filozofię wczesnochrześcijańską. Utożsamienie Słowa Bożego z rozumem – dzięki kategorii logosulogosu – było warunkiem próby racjonalnej interpretacji Objawienia.
W dziedzinie teologii, równie doniosła stała się myśl Arystotelesa o Bogu jako o pierwszej przyczynie. Interpretowana po chrześcijańsku – nie zaś w kontekście metafizyki Arystotelesa – stała się ona podstawą chrześcijańskiej koncepcji stworzenia z niczego – Bóg okazywał się w jej świetle przyczyną wszystkiego, co istnieje.
W pierwszym okresie na filozofię chrześcijańską wpływ miał neoplatonizm. Teoria emanacji i koncepcja Prajedni służyła filozofom, takim jak Orygenes, do sformułowania abstrakcyjnej koncepcji Boga oraz ujęcia stosunku Boga do świata jako zapośredniczonego przez szereg hipostaz (gradualizmgradualizm).
Platońska teoria idei oddziałała z kolei na Augustyna z Hippony, który odrzucił neoplatonizm zastępując go dualistycznądualistyczną interpretacją chrześcijaństwa, w której nieskończony, niezależny, dobry i wszechmocny Bóg przeciwstawiony został skończonemu stworzeniu. Z Platońskiej koncepcji demiurga wywodziła się z kolei myśl łącząca materię ze złem, co doprowadziło Platona do wniosku, że dobry bóg nie może być twórcą materii. Koncepcja ta zaciążyła na całej filozofii chrześcijańskiej pod postacią problemu genezy zła.
Słownik
(łac. absolutus – zupełny, doskonały, bezwzględny, bezwarunkowy) termin wprowadzony przez Plotyna, na określenie najwyższego, jedynego bytu, z którego emanuje wszystko, co istnieje; w znaczeniu ogólnym – najwyższy, doskonały, niezmienny, nieograniczony, wieczny i nie posiadający przyczyny byt; w filozofii chrześcijańskiej utożsamiany z Bogiem
(łac. actus – dokonanie, czynność, urzeczywistnienie) u Arystotelesa: element metafizycznej koncepcji bytu - pełne urzeczywistnienie potencjalności bytu
(gr. anthropos – człowiek, logos – nauka, teoria) dział filozofii zajmujący się człowiekiem, a w szczególności naturą człowieka (koncepcja człowieka), istotą człowieczeństwa, miejscem człowieka w przyrodzie i w rzeczywistości społecznej, sensem istnienia człowieka.
(łac. dualis – dotyczący dwóch, podwójny) pogląd przyjmujący istnienie dwóch niezależnych od siebie czynników; w ontologii (dualizm metafizyczny) – pogląd zakładający, że istnieją dwie zasady lub dwa składniki bytu (np. duch i materia, idee i zjawiska), a wszystko, co istnieje, jest ich przejawem; w teologii (dualizm kosmologiczny) – pogląd, który zakłada że Bóg i świat, czyli Stwórca i stworzenie są od siebie różne
(łac. finis - koniec, cel) stanowisko w filozofii przyrody, które głosi, że wszystko, co się na nią składa, dąży do realizacji jakiegoś ostatecznego celu
(gr. morphe - kształt, wygląd) u presokratyków widoczny kształt (wygląd) rzeczy, u Platona inne określenie idei (które są wzorcem – formą rzeczy materialnych); u Arystotelesa: aktywny, czynny składnik bytu, nadający mu określoną, właściwą postać
(łac. gradus – stopień) stanowisko metafizyczne, które głosi, że pomiędzy najwyższym stopniem bytu – Absolutem, a światem materialnym znajdują się pośrednie szczeble bytu
(gr. kosmos – porządek wszechświata; logos – nauka, teoria) dział filozofii zajmujący się rzeczywistością materialną
(gr. logos – słowo, pojęcie, rozum, mowa, nauka) termin wieloznaczny; u Heraklita oznaczał racjonalną zasadę zmiennego wszechświata (rozum kosmiczny); u Platona i Arystotelesa – „słowo, myśl, rozum”; u neoplatoników był hipostazą rozumu Bożego (ideami zawartymi w Bogu); w teologii chrześcijańskiej, druga osoba Trójcy Świętej, Słowo Boże wcielone w Jezusie Chrystusie
(gr. hyle – materia) pojęcie ontologiczne oznaczająca pewien rodzaj lub składnik bytu; w filozofii greckiej pojmowana jako ożywiona (hylozoizm) lub nieruchoma i bezkształtna; u Arystotelesa jeden z dwu składników bytu, przeciwstawny formie, będący podłożem celowego procesu formowania i urzeczywistniania bytu.
(gr. monos – jedyny) stanowisko ontologiczne, według którego natura bytu jest jednorodna; w rzeczywistości istnieje więc tylko jedna substancja; w zależności od odmiany monizmu, substancja ta jest materialna (monizm materialistyczny, np. u Demokryta, Epikura i Lukrecjusza) lub duchowa (monizm spirytualistyczny, np. u Filona z Aleksandrii)
(łac. Patres Ecclesiae) starożytni pisarze‑teologowie chrześcijańscy, żyjący od II do przełomu VII i VIII w., których pisma wywarły znaczny wpływ na wykrystalizowanie się doktryny chrześcijańskiej i jej obronę przed herezjami;
nurt filozoficzno‑religijny rozwijany przez Pitagorasa i jego uczniów (VI‑V w. p. n. e.); oparty na religijnych wierzeniach orfickich, w działalności filozoficzno‑naukowej skupiony na matematyce, kosmologii oraz muzyce
w przeciwieństwie do irracjonalizmu głoszącego możliwość poznania intuicyjnego i emocjonalnego, za kryterium prawdy uznaje rozum, zaś za jedyną metodę dotarcia do prawdy – metodę naukową opartą na rozumowaniu i logice
(gr. theos – Bóg; logos – nauka, teoria) inaczej: filozofia Boga, dział filozofii, którego przedmiotem jest istnienie i natura Boga