Eksperyment myślowy

Polecenie 1

Jaki jest Bóg? Wynotuj kilka cech, którymi można Go określić. Nie używaj internetu, słowników, ani innych podobnych pomocy. Oprzyj się na własnej pamięci.

RrbcvbcNGamOh
(Uzupełnij).

Czym jest absolut?

Niezależnie od tego, czy jesteś osobą wierzącą, znasz pojęcie Boga, które nie przynależy tylko do religii, ale do całej naszej kultury. Może cię to zdziwi, ale pierwsi chrześcijanie, żyjący w I i II w. n. e. podaliby inny katalog cech niż te, które znalazły się na twojej liście. O ile dla osób wierzących Bóg jest zawsze jeden i ten sam, z historycznego punktu widzenia pojęcie Boga ulegało zmianom pod wpływem licznych, nie tylko religijnych inspiracji. Zaczęło się ono kształtować w pierwszych wiekach naszej ery, gdy sama religia chrześcijańska już istniała.

Poszukiwanie istoty Boga oraz określenie Jego stosunku do świata stały się centralnymi zagadnieniami filozofii chrześcijańskiej, czyli takiej, która przyjęła za swoją podstawę Ewangelię. Stawiane przez nią problemy filozoficzne nie były nowe – pojawiały się już w starożytności, jednakże filozofowie chrześcijańscy dążyli do ich rozstrzygnięcia w zgodzie z Ewangelią. Pierwszy okres filozofii chrześcijańskiej nazywany jest patrystyką (łac. pater - ojciec), ponieważ pisma działających wtedy teologów (Ojców KościołaOjcowie KościołaOjców Kościoła) stały się fundamentem doktryny chrześcijańskiej.

Potrzeba stworzenia chrześcijańskiej filozofii wiązała się z koniecznością prowadzenia sporów z heretykami oraz przedstawicielami innych religii, ale miała również na celu wyjaśnienie prawd wiary – chrześcijaństwo, które było już religią, musiało stworzyć wiedzę na własny temat. Tymczasem, choć Ewangelia dostarczała prawd wiary, nie oferowała ani kompletnej teologiiteologiateologii, ani kosmologiikosmologiakosmologii chrześcijańskiej. Narzędziem, które pozwoliło teologom postawić problemy nowej, chrześcijańskiej religii okazała się filozofia grecka. Szczególne znaczenie miały starożytne koncepcje absolutuabsolutabsolutu. W okresie patrystycznym doszło do zapożyczenia niektórych greckich idei dotyczących najwyższej istoty oraz prób pogodzenia ich z Ewangelią. W ten sposób, w pierwszych wiekach naszej ery, kształtowała się nowa, chrześcijańska koncepcja absolutu.

Z punktu widzenia filozoficznego, zakorzenione w naszej kulturze chrześcijańskie pojęcie Boga jest jedną z wielu filozoficznych koncepcji absolutu. Zaś pojęcie absolutu i teologia są starsze niż chrześcijaństwo – sięgają swoimi korzeniami filozofii starożytnej Grecji. W dalszej części lekcji dowiesz się, jakie starożytne koncepcje absolutu wpłynęły na chrześcijańską koncepcję Boga, Jego stosunku do świata oraz na koncepcję Stworzenia.

Starożytne koncepcje absolutu

Platoński demiurg

Platon był twórcą dualistycznej ontologii, która przeciwstawiała sobie niezmienne idee oraz zmienne zjawiska. Uważał idee oraz duszę za doskonalsze do materii i ciała, a wobec tego, ponadzmysłowy świat idei wydawał się bardziej godny poznania niż przyroda, dostępna wszystkim za pomocą zmysłów.

Platon zmienił swój pogląd na przyrodę, gdy zdał sobie sprawę, że rządzi w niej harmonia i ład. Przyroda jest zbudowana celowo oraz rozumnie, ponieważ wszystko, co istnieje, dąży do idei dobra.

R1MFZHKIAYY1L
Jednym z głównych powodów, dla którego Platon zmienił swój pogląd na materię i stwierdził, że przyroda jest również przedmiotem wartym poznania, były koncepcje astronomiczne pitagorejczyków. Szczególnie istotne było ich przekonanie o kulistym – a więc doskonałym – kształcie ziemi i innych ciał niebieskich. Idąc za pitagorejczykami, Platon rozumiał przyrodę w sposób ilościowy – za jej zjawiskami stały według niego stosunki liczbowe, które nimi rządziły. To właśnie dzięki takiemu poglądowi na przyrodę Platon nabrał przekonania o jej harmonijnym i rozumnym ukształtowaniu.
Źródło: Pxfuel, domena publiczna.
RrIa5TMns3Xzs1
W odróżnieniu od chrześcijańskiego mitu stworzenia z niczego (łac. creatio ex nihilo), w micie Platońskim świat stworzony zostaje poprzez uporządkowanie chaosu (łac. creatio ex chao). Na początku istniały tylko: chaos, demiurg, wieczna, bezkształtna materia oraz konieczność. Najpierw została przez demiurga stworzona dusza świata – według Platońskiej koncepcji nie tylko ludzie, ale również planety i cały wszechświat posiadają duszę. Następnie, z bezkształtnej materii wyłoniły się cztery żywioły: ziemia, ogień, powietrze i ziemia. Demiurg połączył je w całość: świat materialny stworzony został wedle mitu jako bóstwo – jeden, wielki organizm, uduchowiony i obdarzony życiem. Demiurg nie tyle stworzył więc kosmos, co raczej zbudował go z odwiecznie istniejących elementów: łącząc idee z materią oraz duszę z ciałem. Idee i dusze wniosły do widzialnego świata pierwiastek boski i doskonały. Tymczasem materia i ciało odpowiadają w nim za to, co niedoskonałe i złe. Pomimo niedoskonałości i zła, jest to jednak świat najlepszy z możliwych, który dąży ku idei dobra.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Z poglądu, że świat został stworzony w sposób celowy (finalizm) i rozumny Platon wywiódł przekonanie, że był on dziełem rozumnego bóstwa. Nazwał je demiurgiem, czyli „budowniczym” świata (gr. demiurgos – twórca, rzemieślnik). Platoński demiurg nie stworzył wszystkiego, co istnieje – z wiecznej, bezkształtnej materii uformował on natomiast świat zmysłowy biorąc za wzór wieczne idee. Stworzył w ten sposób świat pojęty jako żyjący organizm – ożywiony, uduchowiony, organiczny, kulisty i rozumny. Stworzony przez demiurga świat materialny jest zatem odwzorowaniem świata wiecznych i doskonałych idei.

Szczególnym rysem Platońskiej koncepcji stworzenia jest to, że tworząc świat demiurg kierował się dobrocią. Idea dobra stanowi przyczynę, wedle której demiurg zbudował wszechświat oraz ostateczny cel, do którego ów wszechświat dąży.

Arystotelesowski Pierwszy Poruszyciel

Dlaczego Arystoteles nazywał absolut Pierwszym (lub Nieruchomym) Poruszycielem? Ponieważ jego koncepcja absolutu wynikała z kosmologii, w której właściwością wszystkiego, co istnieje był ruch. Przyroda była według Arystotelesa procesem nieustannego kształtowania materii, urzeczywistnianiem tkwiącego w niej potencjału. Każdy byt składa się z materii, formy oraz posiada przyczynę i cel, dla których został stworzony. Pojawia się jednak pytanie, czy łańcuch kolejnych przyczyn i celów jest niekończony – trwa od zawsze – czy też posiada jakiś początek. Arystoteles doszedł do wniosku, że skoro każdy ruch we wszechświecie posiada swoją przyczynę, to musiał istnieć Pierwszy Poruszyciel – pierwsza przyczyna, która sama przyczyny nie posiadając, zapoczątkowała proces kształtowania materii w przyrodzie.

Zauważ, że Arystoteles nie opiera swojej koncepcji absolutu na wierzeniach religijnych, lecz na logice (racjonalizm) – skoro wszystko we wszechświecie ma swoją przyczynę, to musi również istnieć Pierwsza Przyczyna wszechświata, ponieważ niemożliwy jest nieskończony ciąg przyczyn, musi być pierwsza, aby mógł zaistnieć jakikolwiek jej skutek. Arystoteles wywiódł więc teologię z kosmologii – skoro przyroda porusza się, jest zmienna, niedoskonała i materialna, jej przyczyna – Pierwszy Poruszyciel – musi być zatem nieruchomy, niezmienny, doskonały i niematerialny. Podczas gdy cała przyroda składa się z bytów będących zespołami materii i formy, Pierwsza Przyczyna jest niematerialna – jest czystym aktem, a zatem ma charakter duchowy oraz myślący. Wprawienie świata w ruch nie mogło się w związku z tym odbyć w taki sposób, w jaki jedno ciało fizyczne może wprawić w ruch inne ciało. Kosmos porusza się, ponieważ dąży do rozumu, doskonałości, którym jest Pierwszy Poruszyciel. Jest On więc zarazem przyczyną, jak i celem kosmosu – wprawił go w ruch stawiając siebie samego za cel.

Hellenistyczne koncepcje absolutu

Platon i Arystoteles stworzyli koncepcje dualistyczne, przeciwstawiające sobie czysto duchowy absolut i kosmos, w którym duch łączył się z materią. Dwie kolejne koncepcje wychodzą z założenia, że u podstaw rzeczywistości nie leżą dwa różne czynniki – duch i materia – lecz, że jest ona jednorodna: materialna (monizm materialistyczny) lub duchowa (monizm spirytualistyczny).

Panteizm stoików

Stoicy byli przekonani, że wszystko, co istnieje jest materialne. Cała materia była według nich ożywiona, przenika ją bowiem pneuma (gr. tchnienie), czyli szczególny, subtelny rodzaj materii – czynny, boski pierwiastek we wszechświecie, który przenika wszystko, co istnieje.

R1Mu7ISd1qlSc
Wszystko, co istnieje – ludźmi, przyrodą, wszechświatem, rządzi jeden i ten sam rozum. Według stoików, człowiek powinien żyć w zgodzie z rozumem – uniezależnić się od okoliczności, na które nie ma wpływu i dostosować się do powszechnej harmonii kosmosu. Stoicy byli szkołą filozoficzną założoną w Atenach pod koniec IV w. p. n. e. przez Zenona z Kition. Działała do III w. n. e. na terenie Cesarstwa Rzymskiego. Trzonem nauki stoików była eudajmonistyczna etyka, którą łączyli oni z materialistyczną i racjonalistyczną fizyką.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Stoicy myśleli więc o pneumie jako o materii, ale zarazem jako o sile, która działa w sposób celowy (finalizm) i rozumny. Kluczowe cechy, które Platon i Arystoteles przypisywali transcendentnemu, duchowemu absolutowi – rozumność i aktywność (czynnik ożywiający bierną materię), stoicy łączyli z pneumą. Doprowadziło ich to do szczególnej koncepcji absolutu – Rozumu – który nie znajduje się poza wszechświatem, lecz przenika całą istniejącą przyrodę. W rezultacie cały świat – materialny, rozumny organizm – posiadał według stoików boską naturę (panteizm).

Neoplatonizm

Neoplatonizm był systemem filozoficznym stworzonym przez Plotyna. Był to również system monistyczny, jednakże rzeczywistość miała według niego charakter czysto duchowy. U podstaw neoplatońskiej koncepcji absolutu leżało pojęcie bytu, które wynikało z monizmu spirytualistycznego. Wszystko, co istnieje – materia, dusze, niebo i ziemia nie były według Plotyna różnego rodzaju bytami, lecz stopniami stawania się, rozwoju jednego i tego samego bytu. Byt – jedyne, co istnieje, ma bowiem według Plotyna naturę światła – tak, jak światło emituje promienie, tak kolejne etapy bytu są następującymi po sobie emanacjami źródłowego, doskonałego bytu. Ta teoria, zgodnie, z którą wszystko, co istnieje to etapy rozwoju jednego i tego samego bytu, nazywa się teorią emanacji. Natomiast kolejne etapy rozwoju bytu nazywał Plotyn hipostazami.

R1dWRnDbjm6aw
Kolejne hipostazy – duch, dusza, materia nie są substancjalnie odmienne od swojego źródła – Prajedni. W rozumieniu Plotyna wyłaniają się one z absolutu w naturalny sposób, na mocy konieczności. Wszystkie – nawet materia – mają więc wspólną, duchową podstawę bytową.
Źródło: <span lang-'en'>Pxhere, domena publiczna.

U źródeł rzeczywistości istnieje więc jeden, doskonały, niepoznawalny i nieosiągalny byt – Prajednia – czyli absolut. Z absolutu wyłaniają się kolejne, coraz mniej doskonałe hipostazy: duch (świat Platońskich idei), dusza i materia.

Główne problemy patrystyki

Rodząca się po Chrystusie filozofia chrześcijańska stworzyła własną problematykę, której odrębność wynikała z odmiennych niż u Greków zainteresowań i celów. Choć, co do zasady, przyjmowała ona spuściznę filozofii greckiej, to rolę rozumu – będącego dla Greków kryterium poznania – uznawała za drugorzędną. Podstawą filozofii były wiara i Prawda Objawiona. Rozum mógł służyć jedynie do tłumaczenia i wyjaśniania Objawienia. Głównymi problemami patrystyki były: natura Boga, Jego stosunek do świata oraz wynikające z tej teocentrycznej filozofii kosmologia oraz antropologiaantropologia filozoficznaantropologia.

Myśl stoików o celowej i rozumnej naturze wszechrzeczy przeniknęła całą filozofię wczesnochrześcijańską. Utożsamienie Słowa Bożego z rozumem – dzięki kategorii logosulogoslogosu – było warunkiem próby racjonalnej interpretacji Objawienia.

W dziedzinie teologii, równie doniosła stała się myśl Arystotelesa o Bogu jako o pierwszej przyczynie. Interpretowana po chrześcijańsku – nie zaś w kontekście metafizyki Arystotelesa – stała się ona podstawą chrześcijańskiej koncepcji stworzenia z niczego – Bóg okazywał się w jej świetle przyczyną wszystkiego, co istnieje.

RaUUBiSl8ThYd1
Orygenes (185-254) urodzony w Aleksandrii, filozof i teolog wczesnochrześcijański, Ojciec Kościoła.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W pierwszym okresie na filozofię chrześcijańską wpływ miał neoplatonizm. Teoria emanacji i koncepcja Prajedni służyła filozofom, takim jak Orygenes, do sformułowania abstrakcyjnej koncepcji Boga oraz ujęcia stosunku Boga do świata jako zapośredniczonego przez szereg hipostaz (gradualizmgradualizmgradualizm).

Platońska teoria idei oddziałała z kolei na Augustyna z Hippony, który odrzucił neoplatonizm zastępując go dualistycznądualizmdualistyczną interpretacją chrześcijaństwa, w której nieskończony, niezależny, dobry i wszechmocny Bóg przeciwstawiony został skończonemu stworzeniu. Z Platońskiej koncepcji demiurga wywodziła się z kolei myśl łącząca materię ze złem, co doprowadziło Platona do wniosku, że dobry bóg nie może być twórcą materii. Koncepcja ta zaciążyła na całej filozofii chrześcijańskiej pod postacią problemu genezy zła.

Słownik

absolut
absolut

(łac. absolutus – zupełny, doskonały, bezwzględny, bezwarunkowy) termin wprowadzony przez Plotyna, na określenie najwyższego, jedynego bytu, z którego emanuje wszystko, co istnieje; w znaczeniu ogólnym – najwyższy, doskonały, niezmienny, nieograniczony, wieczny i nie posiadający przyczyny byt; w filozofii chrześcijańskiej utożsamiany z Bogiem

akt
akt

(łac. actus – dokonanie, czynność, urzeczywistnienie) u Arystotelesa: element metafizycznej koncepcji bytu - pełne urzeczywistnienie potencjalności bytu

antropologia filozoficzna
antropologia filozoficzna

(gr. anthropos – człowiek, logos – nauka, teoria) dział filozofii zajmujący się człowiekiem, a w szczególności naturą człowieka (koncepcja człowieka), istotą człowieczeństwa, miejscem człowieka w przyrodzie i w rzeczywistości społecznej, sensem istnienia człowieka.

dualizm
dualizm

(łac. dualis – dotyczący dwóch, podwójny) pogląd przyjmujący istnienie dwóch niezależnych od siebie czynników; w ontologii (dualizm metafizyczny) – pogląd zakładający, że istnieją dwie zasady lub dwa składniki bytu (np. duch i materia, idee i zjawiska), a wszystko, co istnieje, jest ich przejawem; w teologii (dualizm kosmologiczny) – pogląd, który zakłada że Bóg i świat, czyli Stwórca i stworzenie są od siebie różne

finalizm
finalizm

(łac. finis - koniec, cel) stanowisko w filozofii przyrody, które głosi, że wszystko, co się na nią składa, dąży do realizacji jakiegoś ostatecznego celu

forma
forma

(gr. morphe - kształt, wygląd) u presokratyków widoczny kształt (wygląd) rzeczy, u Platona inne określenie idei (które są wzorcem – formą rzeczy materialnych); u Arystotelesa: aktywny, czynny składnik bytu, nadający mu określoną, właściwą postać

gradualizm
gradualizm

(łac. gradus – stopień) stanowisko metafizyczne, które głosi, że pomiędzy najwyższym stopniem bytu – Absolutem, a światem materialnym znajdują się pośrednie szczeble bytu

kosmologia
kosmologia

(gr. kosmos – porządek wszechświata; logos – nauka, teoria) dział filozofii zajmujący się rzeczywistością materialną

logos
logos

(gr. logos – słowo, pojęcie, rozum, mowa, nauka) termin wieloznaczny; u Heraklita oznaczał racjonalną zasadę zmiennego wszechświata (rozum kosmiczny); u Platona i Arystotelesa – „słowo, myśl, rozum”; u neoplatoników był hipostazą rozumu Bożego (ideami zawartymi w Bogu); w teologii chrześcijańskiej, druga osoba Trójcy Świętej, Słowo Boże wcielone w Jezusie Chrystusie

materia
materia

(gr. hyle – materia) pojęcie ontologiczne oznaczająca pewien rodzaj lub składnik bytu; w filozofii greckiej pojmowana jako ożywiona (hylozoizm) lub nieruchoma i bezkształtna; u Arystotelesa jeden z dwu składników bytu, przeciwstawny formie, będący podłożem celowego procesu formowania i urzeczywistniania bytu.

monizm
monizm

(gr. monos – jedyny) stanowisko ontologiczne, według którego natura bytu jest jednorodna; w rzeczywistości istnieje więc tylko jedna substancja; w zależności od odmiany monizmu, substancja ta jest materialna (monizm materialistyczny, np. u Demokryta, Epikura i Lukrecjusza) lub duchowa (monizm spirytualistyczny, np. u  Filona z Aleksandrii)

Ojcowie Kościoła
Ojcowie Kościoła

(łac. Patres Ecclesiae) starożytni pisarze‑teologowie chrześcijańscy, żyjący od II do przełomu VII i VIII w., których pisma wywarły znaczny wpływ na wykrystalizowanie się doktryny chrześcijańskiej i jej obronę przed herezjami;

pitagoreizm
pitagoreizm

nurt filozoficzno‑religijny rozwijany przez Pitagorasa i jego uczniów (VI‑V w. p. n. e.); oparty na religijnych wierzeniach orfickich, w działalności filozoficzno‑naukowej skupiony na matematyce, kosmologii oraz muzyce

racjonalizm
racjonalizm

w przeciwieństwie do irracjonalizmu głoszącego możliwość poznania intuicyjnego i emocjonalnego, za kryterium prawdy uznaje rozum, zaś za jedyną metodę dotarcia do prawdy – metodę naukową opartą na rozumowaniu i logice

teologia
teologia

(gr. theos – Bóg; logos – nauka, teoria) inaczej: filozofia Boga, dział filozofii, którego przedmiotem jest istnienie i natura Boga