Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1EmUzZxk7BZn
Zdjęcie przedstawia rzeźbę siedzącego, półnagiego mężczyzny w todze. Ma on krótkie włosy, brodę z wąsami oraz zmarszczki na twarzy. Na kolanach ma rozłożony zwój. W prawej ręce trzyma pióro. W tle budynek.

Arystoteles: zagadnienia etyczne

Czy dusza, jak sądził Platon, jest uwięziona w ciele? Czy może są one ze sobą integralnie połączone? Czy jeśli nie istnieje ciało, to nie istnieje także dusza? Czy rośliny ją posiadają? Czy duszą mogą być zmysły zwierząt? Czy myśląca dusza to rozum? W jaki sposób można doskonalić duszę? Takie pytania nurtowały Arystotelesa, kiedy uczył się w Akademii Platońskiej u swojego mistrza. Przekonał się tam, że nawet najmądrzejsi filozofowie nie są wolni od namiętności i żądz. Co w takim razie trzeba zrobić, aby je pokonać?

Twoje cele
  • Poznasz Arystotelesowską koncepcję duszy i czynnego nieśmiertelnego rozumu.

  • Zrozumiesz, czym dla etyki Arystotelesa jest cnota (areté).

  • Poznasz koncepcję złotego środka.

  • Dowiesz się, dlaczego Arystoteles twierdził, że sztuka kształtuje postawę moralną swojego odbiorcy.