Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑azure

Dusza formą ciała

Zagadnienia psychologiczne
R148FK3icp0PD1
W stosunku do ciała jest dusza w szczególności tym, przez co żyjemy, spostrzegamy i myślimy. Należy więc ją pojmować jako pojęcie i formę, nie zaś jako materię i substrat. Substancję rozumiemy w potrójnym znaczeniu – raz jako formę, raz jako materię, raz jeszcze jako rzecz złożoną z jednego i drugiego, przy czym materia jest potencją, forma entelechią, rzecz z nich złożona – żyjącą istotą. Arystoteles, O duszy
Źródło: domena publiczna.

Arystoteles, tak samo jak Platon, wyróżniał w człowieku ciało i duszę, ale w przeciwieństwie do swego poprzednika nie traktował ciała jako więzienia duszy. Podobnie jak materiamateriamateriaformaformaforma, tak też ciało i dusza tworzą nierozerwalną całość, jedno nie może istnieć bez drugiego. Dusza (psyche) jest czynnikiem życia, formą ciała oraz jego energią i entelechiąentelechiaentelechią. Ponadto Arystoteles wydzielał trzy części duszy w zależności od pełnionych przez nią funkcji:

  • dusza wegetatywna albo roślinna – jest odpowiedzialna za proces odżywiania i wzrostu;

  • dusza zmysłowa albo zwierzęca – wiąże się z postrzeganiem, odbieraniem wrażeń, doznawaniem pożądań;

  • dusza myśląca to rozum odpowiedzialny za aktywność duchową.

Najważniejszy jest rozum, który filozof dodatkowo dzielił na:

  • rozum bierny (receptywny) – odtwarzający rzeczywistość w sposób pasywny, odbierający dane dostarczone przez zmysły i tworzący pojęcia;

  • rozum czynny (twórczy) – będący przyczyną samorzutnej aktywności duszy; tylko rozum czynny może istnieć bez ciała i dlatego jest nieśmiertelny.

Zachodzi więc tutaj analogia do relacji między Bogiem a światem.

bg‑azure

Wyznaczenie złotego środka pomiędzy nadmiarem a niedostatkiem

Zagadnienia etyczne

Etykę traktował Arystoteles jako dziedzinę dotyczącą praktycznej działalności człowieka. Było dla niego oczywiste, że człowiek w sposób naturalny dąży do sobie właściwego dobra, pojmowanego jednak w sposób realny, konkretny, a nie idealny, jak u Platona. Owo dążenie do dobra, które można rozumieć też jako formę samorealizacji człowieka, zorientowane było na najwyższy cel ludzkiego życia, jakim jest szczęście – tego rodzaju pogląd nosił nazwę eudajmoniieudajmoniaeudajmonii.

Według Arystotelesa człowiek osiąga sobie właściwe dobro i szczęście, gdy postępuje w sposób zgodny z tym, co rozum podpowiada duszy. Tak pojmowane szczęście staje się tożsame z pojęciem cnotycnotacnoty. Arystoteles rozróżnia:

R1JaQ4hyxghIl1
Luca Giordano, Alegoria roztropności (1680).
Źródło: domena publiczna.
  • cnoty dianoetyczne – czyli wypracowane przez rozum, będące rodzajem mądrości osiąganej poprzez teoretyczne rozważania;

  • cnoty etyczne – które człowiek zastaje, rodząc się i wychowując w określonym porządku społecznym, regulowanym określonymi normami zachowania; może się ich wyuczyć, kształtując swój charakter.

Wśród cnót filozof zwracał szczególną uwagę na roztropność (phronesis), która współdziałając z innymi cnotami etycznymi, a także wskutek właściwego wychowania, polegającego na ćwiczeniu zalet duchowych, nabywaniu odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń, kształtuje ostatecznie pożądaną postawę moralną (hexis).

W relacjach międzyludzkich dużą rolę odgrywa natomiast przyjaźń, dzięki której możliwe staje się powstawanie różnego rodzaju więzi społecznych i wspólnot. Jest ona źródłem miłości macierzyńskiej, małżeńskiej, miłości do bliźniego i postaw filantropijnych. Jednakże najważniejszą cnotą w życiu społecznym i politycznym jest sprawiedliwość, która we wspólnocie pełni dwie podstawowe funkcje: rozdzielającą według słusznych zasad dobra i zaszczyty oraz wyrównującą niesłusznie poniesione straty.

RK5a900tulig81
Cnota dla Arystotelesa była środkiem miedzy skrajnościami, które traktował jako wady.
Źródło: domena publiczna.

Arystoteles prezentuje się zatem jako zwolennik etyki umiaru. W praktyce cnota sprowadza się do umiejętnego dokonywania wyboru postawy wypośrodkowanej między dwiema skrajnościami, tak by unikać zarówno nadmiaru, jak i niedostatku – była to tzw. zasada złotego środka (łac. aurea mediocritas). Na przykład odwaga znajduje się między zuchwalstwem a lekkomyślnością.

Ciekawostka

Dla hedonistów eudajmonia była równoważna z odczuwaniem przyjemności.

Słownik

cnota
cnota

(gr. areté, łac. virtus) dyspozycja człowieka do posługiwania się swoimi władzami moralnymi: rozumem, wolą i zmysłami, do kształtowania postawy i czynów zgodnych z dobrem etycznym

entelechia
entelechia

(gr. entelechia – działanie) w metafizyce oznacza formę jako rodzaj pewnej siły wewnątrz bytu, która jako akt kształtuje celowo materię; w człowieku entelechia jest duszą ożywiającą ciało

eudajmonia
eudajmonia

(gr. eudaimonia – szczęście) szczęście rozumiane jako powszechny cel i motyw ludzkich dążeń

forma
forma

(łac. forma – kształt, model) aktywny czynnik kształtujący z materii daną rzecz

materia
materia

(łac. māteria – budulec) u jońskich filozofów przyrody budulec świata; u Arystotelesa czysta potencjalność, składnik substancji kształtowany przez formę