Arystoteles, tak samo jak Platon, wyróżniał w człowieku ciało i duszę, ale w przeciwieństwie do swego poprzednika nie traktował ciała jako więzienia duszy. Podobnie jak materiamateriamateria i formaformaforma, tak też ciało i dusza tworzą nierozerwalną całość, jedno nie może istnieć bez drugiego. Dusza (psyche) jest czynnikiem życia, formą ciała oraz jego energią i entelechiąentelechiaentelechią. Ponadto Arystoteles wydzielał trzy części duszy w zależności od pełnionych przez nią funkcji:
dusza wegetatywna albo roślinna – jest odpowiedzialna za proces odżywiania i wzrostu;
dusza zmysłowa albo zwierzęca – wiąże się z postrzeganiem, odbieraniem wrażeń, doznawaniem pożądań;
dusza myśląca to rozum odpowiedzialny za aktywność duchową.
Najważniejszy jest rozum, który filozof dodatkowo dzielił na:
rozum bierny (receptywny) – odtwarzający rzeczywistość w sposób pasywny, odbierający dane dostarczone przez zmysły i tworzący pojęcia;
rozum czynny (twórczy) – będący przyczyną samorzutnej aktywności duszy; tylko rozum czynny może istnieć bez ciała i dlatego jest nieśmiertelny.
Zachodzi więc tutaj analogia do relacji między Bogiem a światem.
bg‑azure
Wyznaczenie złotego środka pomiędzy nadmiarem a niedostatkiem
Zagadnienia etyczne
Zagadnienia etyczne
Etykę traktował Arystoteles jako dziedzinę dotyczącą praktycznej działalności człowieka. Było dla niego oczywiste, że człowiek w sposób naturalny dąży do sobie właściwego dobra, pojmowanego jednak w sposób realny, konkretny, a nie idealny, jak u Platona. Owo dążenie do dobra, które można rozumieć też jako formę samorealizacji człowieka, zorientowane było na najwyższy cel ludzkiego życia, jakim jest szczęście – tego rodzaju pogląd nosił nazwę eudajmoniieudajmoniaeudajmonii.
Według Arystotelesa człowiek osiąga sobie właściwe dobro i szczęście, gdy postępuje w sposób zgodny z tym, co rozum podpowiada duszy. Tak pojmowane szczęście staje się tożsame z pojęciem cnotycnotacnoty. Arystoteles rozróżnia:
R1JaQ4hyxghIl1
cnoty dianoetyczne – czyli wypracowane przez rozum, będące rodzajem mądrości osiąganej poprzez teoretyczne rozważania;
cnoty etyczne – które człowiek zastaje, rodząc się i wychowując w określonym porządku społecznym, regulowanym określonymi normami zachowania; może się ich wyuczyć, kształtując swój charakter.
Wśród cnót filozof zwracał szczególną uwagę na roztropność (phronesis), która współdziałając z innymi cnotami etycznymi, a także wskutek właściwego wychowania, polegającego na ćwiczeniu zalet duchowych, nabywaniu odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń, kształtuje ostatecznie pożądaną postawę moralną (hexis).
W relacjach międzyludzkich dużą rolę odgrywa natomiast przyjaźń, dzięki której możliwe staje się powstawanie różnego rodzaju więzi społecznych i wspólnot. Jest ona źródłem miłości macierzyńskiej, małżeńskiej, miłości do bliźniego i postaw filantropijnych. Jednakże najważniejszą cnotą w życiu społecznym i politycznym jest sprawiedliwość, która we wspólnocie pełni dwie podstawowe funkcje: rozdzielającą według słusznych zasad dobra i zaszczyty oraz wyrównującą niesłusznie poniesione straty.
RK5a900tulig81
Arystoteles prezentuje się zatem jako zwolennik etyki umiaru. W praktyce cnota sprowadza się do umiejętnego dokonywania wyboru postawy wypośrodkowanej między dwiema skrajnościami, tak by unikać zarówno nadmiaru, jak i niedostatku – była to tzw. zasada złotego środka (łac. aurea mediocritas). Na przykład odwaga znajduje się między zuchwalstwem a lekkomyślnością.
Ciekawostka
Dla hedonistów eudajmonia była równoważna z odczuwaniem przyjemności.
Słownik
cnota
cnota
(gr. areté, łac. virtus) dyspozycja człowieka do posługiwania się swoimi władzami moralnymi: rozumem, wolą i zmysłami, do kształtowania postawy i czynów zgodnych z dobrem etycznym
entelechia
entelechia
(gr. entelechia – działanie) w metafizyce oznacza formę jako rodzaj pewnej siły wewnątrz bytu, która jako akt kształtuje celowo materię; w człowieku entelechia jest duszą ożywiającą ciało
eudajmonia
eudajmonia
(gr. eudaimonia – szczęście) szczęście rozumiane jako powszechny cel i motyw ludzkich dążeń
forma
forma
(łac. forma – kształt, model) aktywny czynnik kształtujący z materii daną rzecz
materia
materia
(łac. māteria – budulec) u jońskich filozofów przyrody budulec świata; u Arystotelesa czysta potencjalność, składnik substancji kształtowany przez formę