Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Etyka nikomachejska

Polecenie 1

Wysłuchaj audiobooka. Jak definiuje Arystoteles etyczną dzielność (czyli cnotę)? W jakich sytuacjach dzielność jest „czymś w pośrodku leżącym”, a w jakich „czymś skrajnym”? Podaj przykłady obu tych sytuacji.

Zapoznaj się z treścią audiobooka. Jak definiuje Arystoteles etyczną dzielność (czyli cnotę)? W jakich sytuacjach dzielność jest „czymś w pośrodku leżącym”, a w jakich „czymś skrajnym”? Podaj przykłady obu tych sytuacji.

R6OEnjnz0Xrl4
(Uzupełnij).
R1BxkiCD6WSoX
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Arystoteles. Etyka nikomachejska.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Zapoznaj się z prezentacją. Zastanów się i opisz, dlaczego sztuka i związana z nią katharsis zostały przez Arystotelesa określone jako kształtująca postawy moralne?

R6OEnjnz0Xrl4
(Uzupełnij).
R1eiJ5DP47Yt31
Ilustracja interaktywna przedstawia scenę teatralną. Na niej znajduje się kobieta w sukni, która klęczy na scenie z pochyloną głową. Za nią stoją osoby w długich szatach. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Sztuka interesowała Arystotelesa nie ze względu na swoje estetyczne oddziaływanie, lecz jako działalność kształtująca u odbiorcy określone postawy moralne; dzięki niej dusza ludzka doskonaliła się i rozwijała odpowiednie cnoty. Przyjmując takie kryterium, definiował pojęcie piękna: Pięknym jest to, co godne wyboru, lub to, co będąc dobrym, jest przyjemne przez to, że jest dobre. Ilustracja przedstawia maskę z wystającym, długim nosem. Arystoteles jako pierwszy dokonał wydzielenia osobnej dziedziny wiedzy zajmującej się twórczością poetycką i jej rodzajami, nazywanej poetyką. Potraktował ją jako część filozofii praktycznej.
licencja: domena publiczna, Wikimedia Commons, 2. Podstawowym terminem w Arystotelesowskiej teorii sztuki (przejętym od Platona, ale w przeciwieństwie do niego wysuniętym na pierwszy plan) było naśladowanie (mimesis). Każda z dziedzin sztuki, za pomocą sobie właściwych środków (w przypadku poezji – mowa, rytm i melodia), coś naśladuje. Odbiorca sztuki, doznając przyjemności, rozpoznaje, że określone dzieło w jakiś sposób odtwarza rzeczywistość.
Ilustracja przedstawia wojownika z hełmem, który siedzi na koniu i trzyma miecz. Pod nim siedzi półnagi mężczyzna bez nóg. Zamiast nóg ma drewniane kikuty. Mężczyzna trzyma laskę w jednej ręce, a drugą wyciąga w stronę mężczyzny na koniu, który daje mu niebieski materiał. Arystoteles zajął się opracowaniem reguł oratorstwa (retoryki), czyli sztuki przemawiania. Wyróżnił trzy rodzaje mów: doradczą (polityczną), sądowniczą i popisową; omówił sposoby oddziaływania na słuchaczy poprzez wywoływanie w nich odpowiednich emocji, wreszcie przeanalizował kwestie związane z językiem i stylem.
Święty Marcin dzieli swój płaszcz z biednym człowiekiem, 1791
licencja: CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
, 3. Zdjęcie przedstawia bańkę mydlaną.
licencja: domena publiczna, Wikimedia Commons

Działanie artysty nie polegało jednak tylko na biernym kopiowaniu, mógł on przedstawić rzeczywistość na sposób przetworzony, jako piękniejszą lub brzydszą od istniejącej; mógł też ukazywać to, co prawdopodobne. Źródłem przyjemnych estetycznych doznań staje się również piękno oddane w sztuce przez harmonię, ład i proporcję., 4. Gdy dochodzi do utożsamienia się odbiorcy z ukazaną w mimetyczny sposób rzeczywistością, dzieło sztuki zaczyna nań oddziaływać emocjonalnie, dokonuje w nim oczyszczenia uczuć. Owo katharsis można rozumieć zarówno jako rodzaj wewnętrznego rozluźnienia emocjonalnego, czy nawet uwolnienia się od negatywnych uczuć, jak i jako moralną, duchową przemianę.
Zdjęcie przedstawia kolorowego motyla siedzącego na patyku. Katharsis (gr. oczyszczenie) – celowe oddziaływanie na widza poprzez sztukę, którego celem jest wywołanie w odbiorcy uczuć litości i trwogi, co pozwala uwolnić się, oczyścić od tych uczuć i osiągnąć wewnętrzny spokój
licencja: domena publiczna
, 5. Tragedia jako naśladownicze przedstawienie Jest tedy tragedia naśladowczym przedstawieniem czynności (akcji) poważnej, skończonej w sobie, o określonej wielkości, przedstawieniem wyrażonym w mowie ozdobnej, przy czym każdy rodzaj ozdób jest właściwy poszczególnym częściom, za pomocą osób działających, a nie przez opowiadanie, i dokonującym przez wzbudzenie litości i trwogi (właściwego sobie) oczyszczenia (katharsis) tego rodzaju afektów. Przez „mowę ozdobną” rozumiem mowę mającą rytm i harmonię, to jest śpiew, a przez „każdy rodzaj ozdób właściwy poszczególnym częściom” to, że niektóre części wykonane są tylko w metrach, a inne znów w śpiewie.
Trzy poetyki klasyczne, Arystoteles. Horacy. Pseudo-Longinos, przeł. Tadeusz Sinko, Wrocław, 1951
Zdjęcie z przedstawienia teatralnego.
Źródło ilustracji: Pixabay, licencja: CC 0
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.