Rb2P4W3cORv7d
Na obrazie przedstawiony jest duży plac położony wśród antycznych budynków. Na placu znajduje się kłębowisko walczących ze sobą ludzi. Widzimy żołnierzy w zbrojach z tarczami i mieczami oraz przerażonych i uciekających ludzi. Na środku placu stoi duży drewniany koń. W tle dym i płomienie ognia.

Świat eposu antycznego ‒ Iliada Homera

Francisco Collantes, Troja w ogniu, XVII w.
Źródło: Francisco Collantes, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Czego można dowiedzieć się z Iliady Homera – najstarszego zabytku greckiej i europejskiej literatury? Czy świat eposu homeryckiego to wiarygodne źródło historyczne?

W drugiej połowie XIX w. niemiecki archeolog amator Heinrich Schliemann odkrył miejsce, w którym znajdowała się antyczna Troja. Pomogła mu w tym uważna lektura Iliady Homera. Choć wiedział, że starożytny epos jest utworem literackim, potraktował jego treść jako źródło przekazujące prawdę o świecie sprzed tysiącleci. Jaki był ten świat i co różniło go od literackiego przedstawienia? Wiemy dziś, że Homer inspirował się ludowymi pieśniami i legendami o wojnie trojańskiej, ale opisywał także czasy mu współczesne. Sam także bywał uważany za postać legendarną – faktyczne autorstwo IliadyOdysei było przedmiotem sporu określanego jako „kwestia homerycka”.

Twoje cele
  • Na podstawie tzw. katalogu okrętów z Iliady Homera określisz realia odnoszące się do czasów wojny trojańskiej.

  • Zinterpretujesz wybrane fragmenty opisu tarczy Achillesa z Iliady Homera, aby dostrzec w nich odniesienia do obyczajowości w czasach wojny trojańskiej.

  • Dokonasz analizy fragmentu Iliady Homera, aby opisać charakter obrzędów pogrzebowych w starożytnej Grecji.

  • Wykażesz zależność między ukazanym w Iliadzie Homera typem bohaterów a przynależnością gatunkową dzieła.

  • Przeanalizujesz geograficzno‑historyczne uwarunkowania wybuchu wojny trojańskiej i sposób ich ukazania w Iliadzie.