Czego można dowiedzieć się z Iliady Homera – najstarszego zabytku greckiej i europejskiej literatury? Czy świat eposu homeryckiego to wiarygodne źródło historyczne?
W drugiej połowie XIX w. niemiecki archeolog amator Heinrich Schliemann odkrył miejsce, w którym znajdowała się antyczna Troja. Pomogła mu w tym uważna lektura Iliady Homera. Choć wiedział, że starożytny epos jest utworem literackim, potraktował jego treść jako źródło przekazujące prawdę o świecie sprzed tysiącleci. Jaki był ten świat i co różniło go od literackiego przedstawienia? Wiemy dziś, że Homer inspirował się ludowymi pieśniami i legendami o wojnie trojańskiej, ale opisywał także czasy mu współczesne. Sam także bywał uważany za postać legendarną – faktyczne autorstwo Iliady i Odysei było przedmiotem sporu określanego jako „kwestia homerycka”.
Na podstawie tzw. katalogu okrętów z Iliady Homera określisz realia odnoszące się do czasów wojny trojańskiej.
Zinterpretujesz wybrane fragmenty opisu tarczy Achillesa z Iliady Homera, aby dostrzec w nich odniesienia do obyczajowości w czasach wojny trojańskiej.
Dokonasz analizy fragmentu Iliady Homera, aby opisać charakter obrzędów pogrzebowych w starożytnej Grecji.
Wykażesz zależność między ukazanym w Iliadzie Homera typem bohaterów a przynależnością gatunkową dzieła.
Przeanalizujesz geograficzno‑historyczne uwarunkowania wybuchu wojny trojańskiej i sposób ich ukazania w Iliadzie.