Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R7dwdmDLX0Pu9
Obraz przedstawiają krajobraz z niewielką, skalistą wyspą, na której pośród skał znajdują się grobowce. Jest ciemno. Do wyspy zbliża się łódź, którą płynie postać w białym stroju. Nie widać jej twarzy, bowiem stoi odwrócona tyłem do widza. Na dziobie łodzi znajduje się prawdopodobnie trumna okryta białym płótnem. Horyzont jest zawieszony nisko, co podkreśla strzeliste, pionowe skały na wyspie.

Symbolizm w poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera

Arnold Böcklin, Wyspa umarłych (1880).
Źródło: domena publiczna.

Symbolizm był jednym z głównych kierunków literackich drugiej połowy XIX wieku, przede wszystkim we Francji, wpłynął też znacząco na poezję polską. Kazimierz Przerwa‑Tetmajer także wprowadził pewne elementy nowej poetyki do swojej twórczości, poruszał modne tematy, wykorzystywał typowe symbolistyczne motywy. Nastroje duszy, mistyczne przeżycia i zapatrzenie w świat idealny na stałe zadomowiły się w jego poezji.

Twoje cele
  • Rozpoznasz cechy poetyki symbolizmu w twórczości Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

  • Zinterpretujesz obrazy symbolistyczne.

  • Porównasz utwory Kazimierza Przerwy‑Tetmajera z innymi dziełami symbolistycznymi.