Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RhJjXxIMujNQB
Zdjęcie przedstawia stojącą samotnie postać na skale. Jest otoczona łąką. W tle są wysokie góry, za którymi zachodzi słońce.

Jaka jest natura ludzka? Oświeceniowi myśliciele o człowieku i jego cechach

Źródło: domena publiczna.
Denis Diderot Encyklopedia. Słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł

Celem encyklopedii jest więc zebranie dotychczasowej wiedzy ludzkiej i przekazanie jej przyszłym pokoleniom, aby ci, którzy przyjdą po nas stali się bardziej kompetentni, cnotliwi i szczęśliwi.

den Źródło: Denis Diderot, Encyklopedia. Słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł.

W tym jednym krótkim stwierdzeniu odnajdujemy istotę oświeceniowego credo: „wzrost wiedzy sprawi że ludzie będą mądrzejsi i szczęśliwsi”. Przesłanie pisanej przez Denisa Diderota i jego współpracowników Wielkiej Encyklopedii Francuskiej niosło ze sobą oświeceniowe przesłanie. Należy wiedzieć więcej, wykorzystywać wiedzę, rozumieć właściwie świat i relacje między naturą ludzką i prawami, które nią rządzą. Wiedza w oświeceniu była traktowana jak najwyższa wartość. Odkrycie każdej prawdy w każdej dziedzinie traktowane było jako wkład do postępu ludzkiej wiedzy i miało stać się pożytkiem dla całej ludzkości.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, w jaki sposób epoka oświecenia kształtowała sposób myślenia o naturze człowieka.

  • Poznasz główne idee epoki i jej przedstawicieli.

  • Omówisz oświeceniowy sposób myślenia o świecie, odwołując się do fragmentu powieści Jonathana Swifta.