Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R47L4pYcXyuBB
Zdjęcie przedstawia galerię z trzema portretami twarzy Marlin Monroe. Twarz jest pociągła, usta wydatne, włosy krótkie, falujące. Wszystkie portrety ukazują tę samą twarz, różni je tylko kolorystyka włosów, oczu i twarzy oraz tła.

Pop‑art. Kultura niska czy wysoka? Andy Warhol i Miron Białoszewski

Andy Warhol - Marilyn Pop Art
Źródło: Kelly DeLay, Flickr, licencja: CC BY 2.0.

Istnieją tacy twórcy, dla których codzienność jest najważniejszą pożywką dla sztuki. Z pozoru zabawni i łatwi w odbiorze, przy głębszej analizie ukazują skomplikowane i niejednoznaczne oblicze. W istocie ich oryginalna, a przy tym łatwa do zlekceważenia metoda twórcza wychodziła naprzeciw nowemu spojrzeniu na rzeczywistość. Z jednej strony jest to ich wielka siła, a z drugiej – przekleństwo. Zarówno Miron Białoszewski, jak i Andy Warhol wielokrotnie byli przez współczesnych im krytyków sztuki kwitowani wzruszeniem ramion. Żaden z nich jednak nie odszedł od obranej przez siebie drogi. Czy można ich ze sobą porównać?

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, czym była poetyka Mirona Białoszewskiego dla polskiej literatury XX wieku.

  • Scharakteryzujesz pojęcie pop‑artu.

  • Poznasz twórczość Andy’ego Warhola.