Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1QN0ZQzsID4X
Zdjęcie przedstawia ścianę, na której znajduje się ogromny regał z książkami. Otacza on drzwi wejściowe znajdujące się w ścianie.

Dualizm, jako zasada konstrukcji świata przedstawionego w utworach barokowych

Kiedy ludzka dusza znalazła się w lochu ciała? Skąd wzięło się poczucie wewnętrznego rozdarcia i dlaczego stało się najważniejszym motywem literackim epoki baroku?

Na ujęcie cielesności w myśli europejskiej wpłynęła stworzona przez Platona koncepcja bytu, w którym materialny świat stanowi jedynie cień rzeczywistości znacznie ważniejszej – świata idei. Platoński dualizm zakładał, że człowiek jest bytem złożonym ze śmiertelnego ciała oraz duszy, która stanowi o istocie jednostki ludzkiej. Był więc duszą mieszkającą w ciele. Wiek XVII uznał, że jest to bardzo niebezpieczne miejsce.

Twoje cele
  • Poznasz genezę poglądu na dwoistość jednostki ludzkiej.

  • Przeanalizujesz wpływ sytuacji politycznej i rolę odkryć naukowych na upowszechnienie się dualizmu w epoce baroku.

  • Dostrzeżesz, jak barokowy światopogląd odzwierciedlał się w poezji.

  • Opiszesz wynikające z dualizmu barokowe myślenie o cielesności człowieka.