Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Epoka sprzeczności

Na kształt i rozwój kultury barokowej wpływ wywarła kontrreformacjakontrreformacjakontrreformacja, wskutek której zarysował się głęboki kryzys świadomości jednostki szukającej trwałych i niezmiennych wartości. Przez Europę przetoczyły się fale wojen religijnych, prześladowań innowierców, procesów przeciw heretykom. Przemoc i okrucieństwo spowodowały, że ludzie zaczęli zwracać się na drogę cnoty, doskonalić duchowo, choć można było również zaobserwować pogoń za doczesnymi przyjemnościami. Destrukcji uległa renesansowa, harmonijna wizja świata, zaczęto wątpić w możliwości poznawcze człowieka. Odkrycia geograficzne postawiły przed ludzkością nowe pytania o granice świata. Wynalazki techniczne, jak mikroskop i teleskop, umożliwiły obserwację zjawisk przyrody i ukazały ich złożoność. Wizja nieskończonego wszechświata budziła lęk i zagubienie. Zachwiała się wiara w ludzkie możliwości i znaczenie ludzkiego życia. Jednostka znalazła się rozdrożu pomiędzy materializmem a idealizmem, między humanistycznym zawołaniem carpe diem i upomnieniem memento mori. W filozofii ścierały się dwa prądy: racjonalizm, który uznawał, że poznanie uzyskać można jedynie na drodze rozumu i empiryzm odwołujący się do zmysłów i doświadczenia. Sprzeczności epoki odzwierciedlały się w sztuce, pełnej przepychu i kontrastów, a także w poezji, która za pomocą wyrafinowanych konceptów starała się łączyć odmienne żywioły i przeciwstawne uczucia. Barokowy styl oparty był na sformułowanej przez jezuitów (zakon założony przez Św. Ignacego Loyolę) zasadzie applicatio sensuum (zastosowanie zmysłów) polegającej na wykorzystaniu ludzkiej zmysłowości i erotyki do przekazania treści religijnych.

RKraXSR0RPxii1
Carl Wahlbom, Bitwa pod Lützen, 1632
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dwoistość jednostki a filozofia baroku

Człowiek baroku doświadczał uczucia rozdarcia między pokusami ciała i potrzebami ducha. Dualizm ciała i duszy już od czasów starożytności stanowił przedmiot rozważań filozoficznych, jednak w wieku XII nabrał szczególnego znaczenia. Pogląd ten wywodził się z orfizmu – nurtu religijnego starożytnej Grecji, głoszącego wyższość duszy nad ciałem, uznającego ciało za grób lub więzienie duszy, źródło jej skażenia. Platoński idealizm pogłębił i rozwinął takie myślenie o cielesności. Człowiek utożsamiając się z duszą, pogardzał ciałem. Filozofia chrześcijańska podjęła ten watek, równocześnie odnosząc się do Arystotelesowskiej koncepcji jedności ducha i ciała. Św. Tomasz nie podzielał dualistycznego stanowiska Platona, natomiast Św. Augustyn traktował duszę i ciało jako radykalnie odmienne substancje i uznawał wyższość duszy nad ciałem, twierdząc, że jest to substancja o charakterze rozumnym, dostosowana do ciała, którym ma kierować. Na sposób rozumienia cielesności w XVII wieku wpłynęła myśl Kartezjusza – określenie duszy jako bytu myślącego, stanowiącego istotę człowieka i przeciwstawienie go materii, podlegającej mechanicznym procesom. Kartezjańska koncepcja opisywała ciało jako maszynę, uniwersalne narzędzie, którym posługuje się duch. Wynikająca z pierwiastka duchowego wielkość człowieczeństwa stała się także tematem filozoficznych dociekań Blaise Pascala, dla którego człowiek był jedynie trzciną, ale miał tę przewagę nad całym makrokosmosem, że był trzciną myślącą. Nie wszyscy myśliciele baroku podzielali pogląd dualistyczny. Benedykt Spinoza twierdził, że natura jest jednolita, a materia i myślenie to cechy Boga. Thomas Hobbes zanegował istnienie duszy; uważał, że istnieje jedynie ciało. Światopogląd epoki wyraźnie zdominował jednak Kartezjusz. Jak pisze Grzegorz Raubo:

Grzegorz Raubo „W twarde więzienie wsadzono mi duszę”. Wyobcowanie duszy w ciele w literaturze baroku

Triumfy kartezjanizmu tworzyły bowiem podatny grunt dla wzmocnienia legitymującej się wielkim autorytetem tradycji augustyńskiej, zaś przynajmniej niektórzy jej zwolennicy (choć nie deklarowali tego wprost) zapewne skłonni byli przyjąć, że „są zniewoleni do zamieszkiwania w dwóch przeciwstawnych sobie i wrogich królestwach – boskim i cielesnym

4 Źródło: Grzegorz Raubo, „W twarde więzienie wsadzono mi duszę”. Wyobcowanie duszy w ciele w literaturze baroku, [w:] Prace filologiczne. Literaturoznawstwo, Warszawa 2014.

Nieśmiertelna dusza w konflikcie z ciałem, które ulega rozpadowi i jest siedliskiem zgubnej żądzy to powracający temat literatury baroku.

Rb0hi2USdMA0P1
Mapa Świata Gerarda Merkatora z 1587 roku
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dualizm ciała i duszy w poezji barokowej

Poczucie wyobcowania duszy w ciele stanowi jeden z najistotniejszych motywów poezji baroku. Warto zauważyć, że typowa dla epoki sprzeczność odzwieciedlała się również we współistnieniu poezji libertyńskiej (tzw. nurt „światowych rozkoszy”), którą tworzył Jan Andrzej Morsztyn i poezji mistycznej Sebastiana Grabowieckiego. Ścieranie się dwóch pierwiastków — ziemskiego i boskiego uwidacznia się w dziełach większości barokowych poetów. Niezwykle wymownym utworem na temat odwiecznej walki człowieka z jego dwoistą naturą jest sonet O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego:

Mikołaj Sęp-Szarzyński O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem

Pokój - szczęśliwość, ale bojowanie
Byt nasz podniebny: on srogi ciemności 
Hetman i świata łakome marności 
O nasze pilno czynią zepsowanie.

Nie dosyć na tym, o nasz możny Panie, 
Ten nasz dom - Ciało, dla zbiegłych lubości 
Niebacznie zajżrząc duchowi zwierzchności,
Upaść na wieki żądać nie przestanie.

Cóż będę czynił w tak straszliwym boju, 
Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie? 
Królu powszechny, prawdziwy pokoju,

Zbawienia mego jest nadzieja w tobie.
Ty mnie przy sobie postaw, a przezpiecznie
Będę wojował i wygram statecznie.

1 Źródło: Mikołaj Sęp-Szarzyński, O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem.

Ciało, nazwane domem dla ducha, wystawiane jest nieustannie na próbę przez szatana i uciechy świata materialnego. Staje się więc wrogiem człowieka.
Małgorzata Krzysztofik w pracy „Ciało ludzkie – między sacrumsacrumsacrumprofanumprofanumprofanum. Literatura XVII wieku wobec ontologii cielesności.” pisze:

Małgorzata Krzysztofik Ciało ludzkie – między sacrum a profanum. Literatura XVII wieku wobec ontologii cielesności

ParadygmatparadygmatParadygmat ciała jako nieprzyjaciela ma liczne odmiany – cielesność może być więzieniem dla duszy, prokuratorem, siedliskiem pożądliwości bądź panem. Wariantywne realizacje toposutopostoposu mają wspólną płaszczyznę ideologiczną - prowadzą do wniosku o ułomności ciała, spychając je tym samym do sfery profanum. W poezji doby baroku stanowią zjawisko popularne, wyrażające się często w obiegowych formułach, głoszących potrzebę walki z ciałem bądź deprecjonującychdeprecjonującydeprecjonujących ciało. (…) OntologiaontologiaOntologia cielesności oscylujeoscylacjaoscyluje więc między skrajnościami – ciało materialne, śmiertelne, plugawe, zniszczalne, przynależy całkowicie do kategorii profanum, a zarazem to samo ciało, mocą Boga wskrzeszone z prochu ziemi, uświęcone i przemienione, zyskuje wymiar sakralny.

3 Źródło: Małgorzata Krzysztofik, Ciało ludzkie – między sacrum a profanum. Literatura XVII wieku wobec ontologii cielesności, dostępny w internecie: www.ujk.edu.pl.

Typowe dla epoki sposoby ujmowania ciała – kruchego, niszczejącego, grzesznego, ale także świętego i zasługującego na szacunek – uwidaczniają się w metaforyce wierszy barokowych twórców.

R1ZuCceXUps6L1

Człowiek baroku jako istota rozdarta między cielesnością, a duchowością widzi nadzieję jedynie w zbawieniu i trwaniu blisko Boga. Gardzi ciałem, które ulega deformacji i dezintegracji. Wierzy, że po śmierci dusza rozliczana jest na sądzie Boskim. Uznaje życie cnotliwe za wartość znacznie wyższa niż uciechy ciała. Obawia się zmysłów, które stwarzają pokusy. Tym samym obawia się zmysłowej miłości, która ogarniając rozum i ducha może prowadzić do moralnego upadku.

Sebastian Grabowiecki Setnik rymów duchownych

Co nasze zmysły zaczną, kończ, Ojcze łaskawy,
Niech początek i koniec z Ciebie biorą sprawy,
Niechaj myśl nic takiego w serce nam nie wwodzi,
Prócz tego, co zbawienne i Twą łaskę rodzi.

Seba Źródło: Sebastian Grabowiecki, Setnik rymów duchownych.
Hieronim Morsztyn Cnota

Cnota grunt, fraszka złoto,
Wszystko to ziemia, błoto.
Wszystko to czas rozchwieje,
Cnota się nie zstarzeje.(…)
(…) Grób ci ciało okryje,
Robak kości rozryje.
Ziemia w ziemi, a duszę
Bogu poruczyć muszę.

Morsztyn Źródło: Hieronim Morsztyn, Cnota.
Mikołaj Sęp-Szarzyński V. Pieśń na kształt Psalmu LXX

(…) Uskrom choć rózgą twoją ciało zaślepione
I żądzą próżną, sprośną, szkodną napełnione;
Niech się wstyda, że pragnie duszy swej panować:
Słuszniej wiecznej ma służyć, co się musi psować. (…)

Sęp Źródło: Mikołaj Sęp-Szarzyński, V. Pieśń na kształt Psalmu LXX.

Słownik

deprecjonujący
deprecjonujący

(łac. depretio) obniżający wartość czegoś

dualistyczny
dualistyczny

(łac. dualis - podwójny) mający dwoistą naturę

kontrreformacja
kontrreformacja

(łac. contra – przeciw, reformatio – przekształcenie) – działania rozpoczęte w XVI w. wewnątrz Kościoła katolickiego, których celem było ograniczenie wpływów reformacji i reforma życia kościelnego

sacrum
sacrum

(łac. świętość) – w wyobrażeniach religijnych rzeczywistość święta – metafizyczna, boska, nadludzka; wszystko to, co przekracza rzeczywistość empiryczną, poznawalną zmysłami, otaczającą człowieka

oscylacja
oscylacja

(łac. oscillo - wahać się, kołysać się) wahanie się w wyborze między dwiema możliwościami

ontologia
ontologia

(łac. onto - byt, logos - słowo) podstawowy dział filozofii zajmujący się teorią bytu, charakterem i strukturą rzeczywistości

profanum
profanum

(łac. pro – przed i fanum – świątynia) – w wyobrażeniach religijnych rzeczywistość świecka – fizyczna, przyrodnicza, ludzka; wszystko to, co obejmuje rzeczywistość empiryczną, poznawalną zmysłami, otaczającą człowieka

paradygmat
paradygmat

(gr. paradeigma - przykład wzór) model, wzorzec postępowania, przyjęty sposób widzenia rzeczywistości w danej dziedzinie, doktrynie

topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis – miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)