R10Q2JPJuliDC
Zdjęcie przedstawia przepołowiony owoc granatu, który leży na trawie.

Stanowiska w sporze o uniwersalia

Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Istnieją proste spostrzeżenia, które prowadzą do złożonych problemów. Wyobraźmy sobie owoc granatu. Możemy w nim spostrzec pewne właściwości, na przykład to, że jest czerwony i kulisty.  Zapytajmy: czy i gdzie istnieje coś takiego jak „czerwień” albo „kulistość”? Czy możemy czerwień oddzielić od granatu i poznawać tak, jak oddzielamy i poznajemy na przykład łupinę? Możemy również zadać inne pytania. Co czynimy, używając w stosunku do wszystkich granatów, które były, są i będą, jednego pojęcia? Jak jest możliwe zamknięcie w jednym pojęciu wielu różnych, choć podobnych rzeczy?

Zastanawiając się nad takimi pytaniami, wchodzimy w problematykę uniwersaliów (powszechników) i spory z nimi związane. Ponieważ uniwersalia stanowią niezbywalny element komunikacji zarówno w nauce, jak i w życiu codziennym, rozstrzygnięcia sporów wpływają na to, jak poznajemy i jak jesteśmy w świecie.

Twoje cele
  • Zapoznasz się ze źródłami i stanowiskami sporu o uniwersalia.

  • Ocenisz argumentację zawartą w stanowiskach sporu o uniwersalia.

  • Dokonasz identyfikacji stanowisk w różnych kontekstach.