Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1B2dByLyOS9k
Grafika przedstawia wiele szarych znaków zapytania znajdujących się na dużym stosie, spośród nich wybija się jeden znak zapytania, w kolorze czerwonym.

Pytania do tekstu filozoficznego Arystotelesa – określanie problematyki, poglądu, postawy autora

Sens pytań filozoficznych nie tkwi w praktycznej korzyści, którą mogłoby przynieść ich roztrząsanie. Co naprawdę istnieje? Dlaczego świat wydarza się tak a nie inaczej i czy tak być musi? Czy w świecie istnieje jakiś porządek? W tego rodzaju „dziwnych” pytaniach leży źródło pobłażliwej ironii, ale także niezrozumienia, z którymi spotyka się filozof oglądany z perspektywy ludzi niefilozofujących, zanurzonych w codziennych czynnościach i troskach. Ponieważ sens uprawiania pytań filozoficznych nie jest czymś oczywistym, to filozofowie skazani są na uzasadnianie własnej pracy. Arystoteles stworzył system wiedzy, w którym zawarł pewną teorię rzeczywistości, ale oprócz tego stworzył na jej podstawie oryginalne uzasadnienie istnienia i uprawiania filozofii. Zobaczysz to we fragmencie dzieła pt. Protreptikos. Zachęta do filozofii, który będzie przedmiotem twojej pracy.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z wątkami filozofii Arystotelesa dotyczącymi porządku rzeczywistości, sensu uprawiania filozofii i natury pytań filozoficznych.

  • Zidentyfikujesz pytania, na których opiera się tekst Arystotelesa.

  • Porównasz ze sobą pytania filozoficzne i niefilozoficzne.

  • Dokonasz analizy sensu pytań filozoficznych.