Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RFSGoP3mtiZOn1
Co naprawdę istnieje? Dlaczego świat wydarza się tak a nie inaczej? Czy w świecie istnieje jakiś porządek? W specyfice pytań filozoficznych leży źródło pobłażliwej ironii, ale także niezrozumienia, z którymi spotyka się filozof oglądany z perspektywy ludzi niefilozofujących, zanurzonych w codziennych czynnościach i troskach.
Źródło: domena publiczna.

Niecodzienność pytań filozoficznych powoduje, że filozofowie skazani są na uzasadnianie własnej pracy. Arystoteles stworzył system wiedzy, w którym zawarł pewną teorię rzeczywistości, ale oprócz tego stworzył na jej podstawie oryginalne uzasadnienie istnienia i uprawiania filozofii. Pytania filozoficzne wywodzą się po pierwsze z postawy bezinteresownego zaciekawienia światem, po drugie są bardzo ogólne, po trzecie dotyczą kwestii najbardziej ważnych – kwestie te możemy nazwać istotą rzeczy. Można do tego dodać cechę racjonalności, czyli to, że sens tak pytania filozoficznego, jak i odpowiedzi odsłania się w trakcie rozumowej analizy.

Arystoteles mówił, że filozof zapytuje o wszystko, co można poznać. Nie wydaje się jednak, by przedmiotem pytań filozoficznych miało być dosłownie wszystko w sensie każdej poszczególnej rzeczy z niepowtarzalnością i bogactwem jej różnorodnych właściwości, i dlatego filozof dodaje:

Arystoteles Metafizyka

Człowiek mądry ma wiedzę o wszystkim, co można poznać, przy czym ta jego wiedza nie polega na poznaniu poszczególnych rzeczy z osobna (…) poznanie wszystkiego jest z konieczności udziałem tego, kto posiada wiedzę najbardziej ogólną, gdyż w pewien sposób poznaje on wszystko, co podpada pod ujęcie ogólne.

aryst1 Źródło: Arystoteles, Metafizyka, t. I, tłum. T. Żeleźnik, Lublin 1983, s. 2–3.
R1GvTmwLIXR2h
Aby uzyskać wiedzę ogólną trzeba więc sformułować takie pytanie, które „trafi” w problemy podstawowe i zarazem ogólne, czyli właściwe wszystkim rzeczom a przynajmniej danemu gatunkowi rzeczy.
Źródło: domena publiczna.

Przykładem mogą być pytania Arystotelesa o tak zwane pierwsze zasady, czyli pytania, dzięki którym wyjaśnić można kwestie fundamentalnepytanie fundamentalnekwestie fundamentalne – powstawanie, budowę i ruch wszystkich rzeczy. Takich pytań w filozofii jest wiele. W obrębie klasycznej filozofii greckiejgrecka filozofia klasycznaklasycznej filozofii greckiej, zwłaszcza arystotelesowskiej, prowadzą one do ujęcia rzeczywistości jako systemu, który jest według tych zasad uporządkowany. W ramach systemu rzecz każda ma miejsce wynikające z  zasad i każdą oczywiście można w oparciu o te zasady wyjaśnić.

Zachęcie do filozofii znajdziemy wczesne odpowiedzi Arystotelesa na tego rodzaju pytania. Same pytania nie zawsze pojawiają się wprost, wówczas należy je dopiero na bazie tekstu zrekonstruować. Ważne w tekście jest fundamentalne pytanie o powstawanie rzeczy, a także zarysowany obraz rzeczywistości uporządkowanej zasadami celowości oraz przyczynowości, w którym to obrazie każda rzecz jest celem i jednocześnie środkiem do celu wyższego. Zachęta zawiera ważne i ciekawe przekonanie, że powstanie i rozwój rzeczy jest w istocie urzeczywistnieniem jej celu, czyli dobra. Dlatego obok rozważań dotyczących powstawania rzeczy i porządku świata pojawia się także refleksja etyczna, problem dobra i zła. Ten problem również jest naświetlony w sposób fundamentalny, bowiem Arystoteles pyta o ostateczne podstawy dobra i zła.

Należy pamiętać, że cele i przyczyny są w filozofii Arystotelesa interpretowane realistycznie, czyli jako coś faktycznie tkwiącego w rzeczach. W rzeczy istnieją wewnętrzne siły kierujące rzecz na realizację celu i sprawianie skutku. 

R6YIvvqGfKyjm
Na tle pytań dotyczących rzeczywistości pojawia się w Zachęcie pytanie o człowieka i filozofię.
Źródło: domena publiczna.

Człowieka Arystoteles sytuuje również w porządku celowym i znajduje w jego rozumności możliwość realizacji najwyższego celu i dobra, czyli bezinteresownego poznania. O mądrości pisał Arystoteles, że:

Arystoteles Zachęta do filozofii (Protreptikos)

[mądrość] jest z natury naszym celem, a ćwiczenie się w niej jest ostateczną czynnością, ze względu na którą powstaliśmy.

zach Źródło: Arystoteles, Zachęta do filozofii (Protreptikos), tłum. K. Leśniak, Warszawa 1988.

Uwidacznia to specyficzną różnicę między wiedzą praktyczną nakierowaną na jakiś cel zewnętrzny (zmianę w świecie) i wiedzą ściśle filozoficzną, która niczemu poza prawdą nie służy. Arystoteles nazwał takie poznanie teoretyczną kontemplacjąteoretyczna kontemplacjateoretyczną kontemplacją. W ten sposób filozofowanie uzyskało swój sens w ramach ogólnego porządku rzeczywistości, a pytania filozoficzne stały się wyrazem najwyższego celu i dobra.

Słownik

protreptyk
protreptyk

(gr. pirhoomicrontaurhoepsilonpitauiotakappaός – zachęcający)  starożytny gatunek tekstu lub mowy o charakterze dydaktycznym zachęcający do uprawiania filozofii i życia moralnego. Zachęta Arystotelesa, to wczesny jego tekst znany jedynie we fragmentach.

pytanie fundamentalne
pytanie fundamentalne

dotyczące spraw podstawowych, pierwotnych, zasadniczych

grecka filozofia klasyczna
grecka filozofia klasyczna

filozofia tworzona przez Sokratesa, Platona i Arystotelesa (obejmuje okres II połowy V wieku p.n.e. i I połowy IV wieku p.n.e.)

teoretyczna kontemplacja
teoretyczna kontemplacja

rozumne poznanie teoretyczne, które Arystoteles nazywa boskim; używanego przez Arystotelesa słowa kontemplacja nie należy wiązać z tradycjami Wschodu, chodzi tutaj o podkreślenie bezinteresowności poznania teoretycznego, które nie wiąże się z uzyskaniem jakiegoś praktycznego skutku, jest samocelowe