Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rnx0kDxbyVvQc
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika leżącą na betonowej podstawie. Kostka ma ułożoną jedną ściankę w jeden kolor — to wzór błękitnego nieba z pierzastymi chmurami.

Kurs logiki: lekcja 39. Wnioskowanie zawodne (niededukcyjne). Cz. 2: Indukcja

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jak powstają przekonania? Jak ich zazwyczaj bronimy? Niektóre przejmujemy z otoczenia, do niektórych zaś dochodzimy sami. W jaki sposób? W historii filozofii podaje się co najmniej cztery różne drogi dochodzenia do przekonań. Jedna z nich jest szczególnie popularna współcześnie i nadaje się też znakomicie jako sposób uzasadnienia tych przekonań. Metodę określamy mianem indukcji, a powstały z jej inspiracji sposób uzasadniania nazywamy wnioskowaniem indukcyjnym. W dzisiejszej lekcji poznasz najważniejsze zasady i postaci tego rodzaju wnioskowania.

Twoje cele
  • Poznasz kolejną postać wnioskowania zawodnego (niededukcyjnego) – wnioskowanie indukcyjne.

  • Nauczysz się odróżniać od siebie różne postaci i strategie indukcji.

  • Poćwiczysz stosowanie tego rodzaju wnioskowania.

  • Pofilozofujesz z Francisem Baconem na temat ograniczeń w stosowaniu metody indukcyjnej.